Pages

Followers

Tuesday, April 15

Of air warna cokelat dan putih jernih.

Seorang moderator ke hadapan. Bersamanya dia membawa dua botol berisi air dua warna; cokelat dan putih jernih. Cermat, kedua botol itu diletakkan di atas meja. Senyum.

Beberapa peserta kemudiannya dipilih untuk menjawab tanya. Soalannya, “Cuba teka air apa yang ada dalam botol-botol ni?”

Peserta pertama menjawab dengan riak antara yakin dan tidak, “Hm… air teh dan air paip kot.”

Peserta kedua pula, “Air teh dan air paip rasanya.”

Peserta ketiga bangun beri jawapan, “Saya rasa air teh dengan air paip.”

Tamat.

Begitulah ceritanya.

(DISKLAIMER: Dialog di atas hanyalah rekaan semata-mata. Adalah amat mustahil untuk saya menulis bulat-bulat apa yang telah mereka kata kan.)

***

Jadinya.

Apa yang dapat kita pelajari dari modul ringkas ini?

Mudah.

Jangan bersikap judgmental!

***

Bahaya generalization.
Kerana bukan semua air yang berwarna cokelat itu adalah air teh, maka ia adalah satu kemustahilan yang nyata -sebenarnya- untuk menjawab soalan moderator tersebut secara terus. Kerana jika ada jawapan yang dilontarkan pun, ia hanyalah berdasarkan persepsi umum sahaja.

Jelas. Jawapan-jawapan yang diberi (dalam kes ini) hanya bergantung kepada deria pandang tanpa ada seorang pun peserta yang ke hadapan untuk merasa sendiri atau menghidu bau air apa yang terkandung dalam botol-botol tersebut.

Mungkin juga jawapan-jawapan yang diberi, bersifat associative. Kerana disepanjang program, peserta diberi minum air teh yang mempunyai warna yang seakan sama seperti air yang ada di dalam botol. Jadinya. Tanpa ingin mengambil banyak ruang masa untuk berfikir, “air teh” sahaja yang mudah terpacul dari mulut sebagai jawapan balas.

Sekali lagi, jika tidak kerana sifat luaran (yakni warna) pengalaman yang lepas-lepas juga mampu untuk mencenderungkan kita untuk membuat generalization. Akhirnya, membuatkan kita bersikap judgemental terhadap satu-satu perkara.

Benarlah kata seorang teman, “A general statement is a dangerous statement; including this one.”

***

Peranan impresi pertama.
Peserta pertama telah berkata, ada mungkin air di dalam dua botol tersebut adalah air teh dan air paip. Kerana kekangan ruang masa -mungkin- peserta yang kemudian-kemudiannya turut menggunakan jawapan balas yang sama iaitu air teh dan air paip.

Dapat kita lihat di sini, ada kemungkinan pandangan-pandangan pertama yang didengari kita, akan menjadi blok asas terhadap bagaimana kita mendepani sesuatu isu itu. Contoh mudah, jika perkara pertama yang kita dengarkan mengenai seseorang itu bukanlah perkara yang baik-baik, ada mungkin persepsi umum kita terhadap individu tersebut telah tercemarkan.

Kerana rata-rata kita tergolong dalam generasi yang culas berfikir, dan amat gemar mengambil jalan mudah dalam melayani isu sekeliling, maka kuasa impresi pertama (first impression) ini adalah tersangat vital. Berbalik kepada pelajaran utama, kita akhirnya akan menjadi seorang yang bertindak berpandukan dasar-dasar berbaur judgemental.

***

Apa akan jadi jika impresi pertama diadun sekali dengan generalization?

Jika impresi pertama adalah perkara yang baik, maka generalization yang mungkin hadir dalam diri individu adalah perkara yang baik-baik.

Namun, jika impresi pertama yang diberikan adalah perkara yang buruk-buruk, maka generalization yang mungkin hadir dalam diri individu adalah perkara yang buruk-buruk.

Sebagai contoh:

Katakan ada seorang tokoh yang amat kita hormati dan thiqah mengeluarkan buah pandangan, “Majlis sekian-sekian adalah majlis maksiat!” Full stop.

Agaknya-agaknya, bagaimana dengan generalization yang mungkin terpupuk di minda para pendengar? Mudahnya, ada kemungkinan yang amat besar, idea yang bakal menjelma dalam fikiran mereka-mereka ini adalah, “Majlis ini adalah majlis maksiat.”

Begitu mudah kita menghukum.

Persoalan yang ingin saya lontarkan, adakah dengan membuat generalization bahawa “majlis ini adalah majlis maksiat” membawa erti tidak boleh tidak majlis ini memang majlis maksiat. Secara tidak langsung, setiap apa yang dilakukan dalam majlis disebut adalah dikira sebagai dosa-dosa. Hatta, perkara yang baik-baik sekali pun akan terpalit sama.

Bagaimana?

Bagi saya, audience sepatutnya diajarkan tentang “kenapa” atau diberi sebab akan “mengapa” sesuatu perkara itu boleh ditakrifkan sebagai itu dan ini. Bukannya bersikap lepas tangan dengan membuat generalization tanpa asas mahupun argument yang boleh dijadikan sebagai sandaran. Kerana hujah berdasarkan assumption bukanlah sejenis ilmu yang layak dipelajari.

***

Jadinya.

Jom kita buang unsur-unsur yang tidak menguntungkan ini. Jangan bersikap judgemental. Kerana kita tidak boleh melihat kiri dan kanan dalam satu masa, maka berbaik sangkalah.

Mungkin ia syiling yang sama. Cuma kau nampak nombor, aku pula nampak bunga.

Sekian. :D

enonimes: Berkata “tidak tahu” juga satu ilmu. “Tidak tahu” bukan menandakan kita bodoh, tapi ia memberi signal bahawa kita bersedia untuk mempelajari sesuatu yang baru.

No comments:

Post a Comment