Pages

Followers

Friday, January 31

Berhenti

Beberapa kali juga sebenarnya saya mahu give up dan berhenti.

Namun, setiap kali itu jugalah saya teringat pesan seorang teman, “Jika benar mahu berhenti, adakah kerana Allah? Jika bukan kerana Allah, baik tak payah.”

Hm.

Ringkas dan mencucuk-cucuk.

Pada kebiasaannya, bila rasa down saya akan menyendiri. Saya akan pergi ke sebuah lokasi favourite. Satu tempat di mana saya boleh melihat, mengamati dan belajar dari mereka-mereka yang ada di sekeliling saya.

Ia bukanlah tempat yang tersorok pun. Cuma, tempat yang orang tak suka duduk.

Ada sekali tu, sedang saya mengelamun, saya ternampak seorang lelaki berumur 30-an di jalanan (pada masa ini saya berada di tingkat 2). Dia sedang bekerja. Dari satu kereta ke satu kereta menjual barangan.

Tingkahnya selamba tapi begitu banyak jugalah yang saya pelajari daripada dia.

Antaranya:

Jangan mudah mengalah. Jika ‘kereta’ yang pertama tak mahu membeli tak mengapa, masih ada lagi lambakan kereta di belakang.

Kena pandai cari peluang. Mesti jadi opportunist. Masa orang reramai ni lah kita nak ber’niaga’. (note: time tu tengah traffic jam)

Jangan mudah melatah. Sabar itu perlu. Jika orang tak mahu layan kita, tak mengapa. Jangan kita pergi marah-marah semula. Sebaliknya, doakan hati mereka terbuka.

Begitulah.


Wallahu’alam ;)

enonimes: Buka mata, alam sedang mengajarkan.

No comments:

Post a Comment