Pages

Followers

Wednesday, May 28

Figura publik

"Antum rasa apa yang kita perlukan untuk menarik lebih ramai orang kepada Islam?”

“Mudah. Kita perlukan public figure di kalangan kita-kita.”

***

Tak dinafikan mempunyai figura yang berpengaruh dalam sesebuah organisasi adalah amat mustahak. Tanpa figura publik ini, keterlangsungan sesuatu yang ingin disampaikan mungkin hanya sekadar menjadi angan-angan. Tidak boleh tidak mesti kena ada etlis seorang yang memikul tanggungjawab ini.

Persoalannya.

Benarkah seorang sahaja sudah memadai?

***

Rata-rata kita (bukan semua) begitu gemar mengecilkan skop dan memandang enteng dalam memproses ide-ide. Jelas, kita telah dihidupkan Tuhan dalam satu generasi manusia yang benar-benar malas berfikir.

“Dunia di hujung jari, apa lagi yang kita nak cari?” 

Ia satu tingkah yang normal. Jadi, tak perlu risau pun. *senyum*

Namun, sedikit demi sedikit ayuh kita cuba luaskan boundary pemikiran kita-kita.

***

Apa itu public figure?

Definisi mudah, public figure ialah orang (figura) yang disegani dan dihormati oleh masyarakat umum (public) dek kerana ciri-ciri tertentu yang ada pada orang tersebut.

Dan…

Pada kebiasaan, perkataan “masyarakat” HANYA di associate dengan gambaran sekumpulan manusia yang super banyak bilangannya. Super banyak di sini membawa maksud “banyak gila ah!” Hah. Cam gitu.

Tapi sejak dua menjak ini saya berfikir:

Mungkin definisi umum yang sedia ada ter programme ini perlu dibuat sedikit modifikasi.

***

Kita perlu akui, bukan semua orang macam semua orang. Dan setiap daripada kita adalah unik, yakni berbeda antara satu sama lain.

Setiap daripada kita punya keahlian dalam bidang-bidang yang tersendiri.

Secara tidak langsung, definisi “masyarakat” yang saya ketengahkan di atas tadi –sepatutnya– bersifat dependence kepada bidang yang kita ahli. Tak semestinya masyarakat untuk seorang doktor adalah masyarakat untuk seorang engineer. Tak semestinya masyarakat untuk seorang guru adalah masyarakat untuk seorang pelajar. Dan tak semestinya masyarakat untuk seorang pemain bola adalah masyarakat untuk seorang pelumba drift.

Kita akan dapat lihat di sini akan kewujudan pelbagai kumpulan masyarakat dan bukan setakat menyapu rata masyarakat itu sebagai satu golongan sahaja.

Dengan definisi “masyarakat” yang ini, SEMUA orang pun boleh dan mesti jadi public figure. Seterusnya, tanggungjawab ini tidak lagi hanya terbeban kepada “orang-orang penting” dalam sesuatu organisasi sahaja.

Kini, akan wujud "public figure" dari sekecil-kecil kelompok masyarakat (seperti: study group, ahli rumah) sehinggalah ke sebesar-besar kelompok masyarakat.

(PERHATIAN: Istilah sebenar yang diguna pakai untuk figura kepada kelompok masyarakat yang kecil ialah private figure. TQ.)

***

Persoalan akhir:

“Cemana nak jadi public/ private figure ni, akhi?”

“Mudah aje. Jadi lah yang terbaik! Qudwah hasanah orang kata.” *senyum*

Enonimes: Fuh! Nak jadi figura dalam usroh pun payah. Cemana ni?

1 comment:

  1. saya setuju sangat2. figura mcm ni penting supaya senang kita nak relate diri kita dgn mereka. manusia suka dgn benda solid yg diorg boleh nampak.

    bg saya, qudwah hasanah ni la cara terbaik dalam menyelesaikan masalah ummah. though it's quite looooooooooooooooooooooooooooooooooooong term kind of plan.

    hee :D

    ReplyDelete