Pages

Followers

Wednesday, July 20

Al-Kisah Watak Sampingan

Assalamualaikum w.b.t.

Aku harap korang semua sehat dan maseh mampu tersenyum lebar-lebar macam aku. Hari ne hari Rabu so, dalam masa 1jam lagi (di saat entri ni mula ditulis) kelas akan bermula. Kena update blog dengan kadar yang amat segera.

Untuk pengetahuan korang semua, kat sini aku belajar Kesusasteraan atau biasa disebut sebagai Malay A1. Full-stop.

Dijadikan cerita, tiba-tiba lah kerajinan menerpa diri aku yang sedia ada pemalas ini. Membelek dan terus membelek. Pap! "Ini satu yang menarik,"desis hati kecil ku. Wah, ayat dalam blog pun dah jadi puitis laksana kumbang singgah di sekuntum bunga. Okay. Abaikan ayat-ayat yang telah digunakan. xP

Apa yang menarik tu?
Dalam 'handbook' yang dibeli, ada tertulis mengenai jenis-jenis watak dalam sesebuah sketsa atau cerpen. Meh, aku story sikit. Ini penting taw!

Watak Bulat- Lebih kurang macam 'main actor' dalam 'movie' lah.
Watak Pipih- Ne pulak watak sampingan.
Watak Kodi- Watak pelengkap sesebuah cerita.
Watak Dinamis- Watak yang banyak mengalami perubahan dalam cerita
Watak Statis- Watak beku yang tiada perubahan

Apa yang ko nak cakap ne Aezu? Macam merapik je.
Okay. Okay. Aku cuma nak tahu la en. Berapa ramai di antara korang sidang pembaca yang kacak dan cantik sekalian nak jadi watak bulat? Sape? Sape? Cepat tinggalkan komen anda di bawah. Personally, aku lebih prefer jadi watak sampingan. Menempel dalam setiap cerita yang ada.

Kiranya, aku nak jadi watak sampingan yang berpengaruh. Aku nak jadi 'pelakon' yang mempengaruhi jalan cerita manusia sekeliling aku. So, walaupun tak semua yang akan perasan tentang lakonan aku. At least, si watak utama tahu yang aku ni lah orang yang banyak berjasa. Hehe. Tiba-tiba tergelak tanpa sebab yang konkrit.

Kenapa ko tak nak jadi watak utama?
Watak utama ni banyak kerja la. Selalu je jadi bahan perhatian mata-mata yang segar memerhati. Sebagai contoh; ketua kelas. Aku tak suka jadi ketua kelas sebab orang akan expect sesuatu daripada aku. Tapi aku suka jadi orang yang menyokong dari belakang. Tak banyak hal sangat. Give support bila perlu.Mudah kan?

Tapi tak syok la camtu. Bila lagi kau nak jadi karekter utama?
Em...

Kau kan pernah cakap, "kau adalah hero dalam cerita kau..."
Em..On second thought, betul jugak apa yang ko cuba persoalkan ne. Bila lagi KITA nak jadi watak utama kan? Sekarang adalah masa yang sesuai. Teringat pula kata-kata cikgu Kimia, "It is never too early to start on something."

Meh, kita semua fikir. Life is short. So, jom kita semua jadi watak utama. Jom, kita semua galas tanggungjawab yang ada kat atas bahu kita.

Eh eh, tapi sape nak jadi watak sampingan?
Kita semualah. Kita watak utama dalam kisah hidup kita dan kita adalah watak sampingan dalam kisah hidup orang lain. Kan lagi seronok camni. Kita support each other. :)

Em. Okay lah. 30  minit lagi, kelas akan bermula. Perlu bersiap dalam kadar yang pantas. Sarapan belum lagi ni. Haish. Bye. Jumpa laen kali.

2 comments: