Pages

Followers

Saturday, August 6

MEMBINA ASAS 'KLCC'.

Assalamualaikum w.b.t.

HEH, aku ada soalan. Korang pernah pergi KLCC tak? Paling kurang pun, korang tahu tak KLCC ni makhluk apa? Yep, aku confirm the majority of us kenal and tahu apa itu KLCC. KLCC ni singkatan kepada Kuala Lumpur Convention Centre, menara berkembar tertinggi kat dunia.
"WHAT?! Tertinggi kat dunia?!"

YEP. Tertinggi kat dunia la, bro. Ko tak tahu ke? Tak percaya? Okay. Give me a name of any tallest twin towers in the world. Tak ada kan? Kat Malaysia je ada stok menara berkembar yang tertinggi ni. Hebat tak? Well, tu muqadimmah je. Pembukaan atau pun intro entri kali ni. Jom! Kita masuk the main topic for this entry, which is ‘Membina Asas KLCC’

BEFORE this, aku ada join something macam gathering yang membicarakan tentang pembinaan KLCC. Bila aku dengar pasal ni, aku rasa macam ‘‘WOW! Cool giler.’’ So, that’s why aku nak sangat sangat share pasal benda ni dengan korang semua.


TAHUKAH korang asas atau foundation kepada KLCC ne telah disiapkan dalam masa kurang lebih 3 tahun. Hasil usaha mat indon, bangla dan yang seantero dengannya, tercatatlah nama Malaysia kat atas peta dunia. Dan bermulalah era nama Malaysia disebut-sebut oleh pelancong asing dengan frekuensi yang agak tinggi.

MACAM mana? Kagum tak?

THEN, bergerombolan lah manusia dari segenap pelosok dunia datang ke Malaysia. Datang bergembira dan shopping kat Suria KLCC. Tak lupa jugak ada yang bergambar berlatar belakangkan KLCC. Mereka memuji-muji, “Wow! Hebatnya!” “Tingginya menara ni!” “Dasyat! Dasyat!” “Hensem nya penulis blog ni!” Okay. Hanya gurauan di situ. =.='

KEMBALI serious.

MOST of us akan berasa bangga dan kembang hidungnya tatkala mendengar pelancong memuji gahnya KLCC. Eleh, jangan tipu aku la. Korang mesti ada rasa bangga kan? At least, korang akan ada secamca rasa bangga dalam diri korang.

TAPI berapa ramai di kalangan kita yang bangga akan usaha sama pembancuh simen serta pemandu lori yang keluar masuk dari tapak pembinaan tu? I guess none of us actually appreciate their efforts in making our country stands tall. Seriously, tak akan ada pelancong yang datang KLCC semata-mata untuk bergambar dengan buruh binaan yang membina KLCC.

AND how many of us, Malaysian, are willingly to work, constructing the tallest twin tower, KLCC itself? You know, starting from the foundation and so on. Maybe there are some of us will say “Yes, I will” but I’m sure lebih ramai yang prefer hanya melihat orang lain berusaha membangunkannya.

BETUL tak? Korang tak rasa lain macam ke bila negara kita menempa nama daripada usaha orang lain? Tak mahu kah kita menjadi sebahagian dari usaha tersebut? Adakah kita lebih gembira dengan hanya menjadi spektator? But wait! That is not the issue!

THE issue is berapa ramai daripada kita yang bangga akan usaha para sahabat dan Rasulullah s.a.w. dalam menegakkan syiar Islam? Berapa ramai dari kita yang willingly membina asas agama di kalangan komuniti tanah tumpahnya darah ku ni. Eh, macam dah off-topic je.

SERIOUS ni. Korang pernah terfikir tak?

KLCC itu dibina dengan asas yang sangat kukuh. Islam juga begitu. Tanpa asas yang kukuh, takda nya korang berpeluang berbinkan atau berbintikan ayah korang. Mungkin, Islam itu sendiri tak akan sampai kat Tanah Melayu. Amacam? Logik jugak kan?

MENGIKUT pandangan mata rabun aku lah kan, kat Malaysia ni macam dah huru-hara. Orang Terengganu cakap, “Berat sunggoh. Dok leh nok wat mende doh.” Islam itu hanya pada nama (ayat klise kan) tapi inilah hakikatnya.

TAKKAN lah kita nak tunggu Islam ni naik dengan tiba-tiba je kan. Tak mahukah kita menjadi sebahagian daripada mereka yang berusaha meletakkan Islam di tempatnya? Persoalannya, adakah kita hanya mampu berpeluk tubuh?

Apakah peranan kita?
NAQIB aku cakap, “First thing, or at least apa yang kita boleh buat adalah dengan menjadi seorang individu muslim. Seterusnya, mengajak orang lain agar terbentuknya komuniti muslim. Dengan kelompok individu muslim ni lah (insyaAllah) akan terbentuknya foundation Islam kat Malaysia.”
Jom! Kita tarbiyah diri kita untuk jadi muslim yang super hebat. Jom! Jom!

p/s: Semangat sedang menyala-nyala setelah ditiup-tiup ketika sesi perkongsian tadi. Tu pasal la entri panjang sedepa. :)

5 comments:

  1. Naqibah aku pun cakap camtu :P

    ReplyDelete
  2. syukran, ya akhi for sharing the knowledge, giving the advice & make me want to be one of the ppl who "build ke KLCC" too! :)

    are u joining any usrah there?

    ReplyDelete