Pages

Followers

Saturday, July 28

Di Sebalik Tabir

Di mana biasa ada tabir?
Jawabnya pastilah di surau dan masjid.

Apa ada di sebalik tabir?
Mestilah ada muslimat yang sedang seronok beribadah.

Apa guna tabir?
Tak mahu bagi peluang muslimin mengusha muslimat atau mungkin sebaliknya. Eheh.

Tapi bagaimana logiknya muslimin ingin melakukan sedemikian rupa?
Mestilah dengan menoleh ke arah belakang.

Ohoh. Kalau begitu, pasti kantoi dengan mudah, kan?
Em.

Adakah muslimin dapat melihat muslimat ketika solat berjemaah?
Tidak mungkin boleh kecuali muslimin ada side mirror yang sedia terpacak di bahu mereka. Tapi realitinya, tiada.

Jadi, apakah fungsi sebenar tabir?
Er. Eh. Emak saya panggil lah. Saya pergi dulu ya. Bye!

* * *

Biasanya kepelikan berlaku. Isunya apakah fungsi sebenar tabir yang tersergam indah, memisahkan saf muslimin dan muslimat. Mungkin ramai akan kata, fungsinya adalah untuk mengelakkan gejala ‘menjelingmenjelingkubertentang matakitasamamemandang’. Dengan erti kata lain; maksiat mata! Ohoh. Tapi sejauh manakah relevannya hujah tersebut?

Amnya, di masjid dan surau yang berdekatan, orang akan datang untuk solat dan beribadah. BUKAN untuk mencuci mata. Kalau ada pun, hanyalah kes terpencil sahaja. Jadinya, saya rasa fungsi tabir tidak lebih sekadar penanda limit antara kawasan dewan solat muslimat dengan kawasan dewan solat para muslimin. Anda setuju? Kening-kening.

Walaubagaimanapun.

Persoalannya, di manakah sepatut letaknya tabir? Ehem. Bukankah lebih wajar jika tabir ini di letakkan di kawasan umum yang menjadi hot spot pergaulan antara kaum lelaki dan kaum perempuan Contoh; dewan makan, restoren, ruang kelas memandu, dewan kuliah dsb. Dengan adanya tabir, pasti perhubungan antara lain jantina ini lebih terkawal. Bukankah?

Ringkasnya, janganlah setakat bertabir di dalam surau atau masjid sahaja. Bawalah sekali ‘tabir’ tersebut ke mana sahaja kita berada. Baik di pejabat mahupun di dalam pesawat Boeing-747. Tundukkan pandangan. Jaga limitasi pergaulan. Jika tidak, saya letak tabir di setiap kawasan. Wahaha.

(p/s: Jangan hanya letak Islam di masjid sahaja. Islam itu kan syumul sifatnya.)

1 comment: