Pages

Followers

Tuesday, February 25

Pengalaman usroh bersama orang-orang hebat

Alhamdulillah.

Di Mesir ini, saya masih lagi kekal dalam sistem usroh. Sangat-sangat saya berharap agar ia terus-menerus begitu. Semuga kita-kita semua pun tetap thabat dalam berlangkah.

Dan buat anda-anda yang belum ada usroh, apa lagi? Jom!

Heheh.

Sengih sorang-sorang.

Semenjak dari sebelum-sebelum ini, saya senantiasa di usrohkan bersama mereka-mereka yang hebat:

Ada yang sudah lama mengenali dakwah dan tarbiyah semenjak kecil hasil produk baitul muslim.

Ada sudah lama mengenali dakwah dan tarbiyah melalui minat yang semestinya datang dari Allah.

Dan ada juga yang hebat dari segi hafalan dan eksektra eksektra.

Ringkasnya, mereka adalah golongan yang hebat!

Saya berasa sangat kecil dan sedikit janggal setiap kali menghadiri sesi liqo’ bersama mereka. Hahah. Mestilah. Saya ini masih budak baru. Tapi bukan isu budak baru yang saya mahu ketengahkan kali ni.

Apa yang saya mahu katakan, saya amat bersyukur kerana diberi peluang untuk disekalikan bersama mereka-mereka ini. Sungguh saya bersyukur.

Bersama mereka, saya berpeluang belajar dan memahami sesuatu yang selalunya tak terlintas di pemikiran. Mereka sungguh hebat. Saya tak tahu apa yang rahsia mereka hingga menjadi semantap begitu. Mungkin mereka adalah keturunan Super Saiya.

Hm?!

Dahi berkerut.

Muka serius.

Sunyi.

Hanya ada bunyi kipas.

Hahah xD

Mengarut. Tak mungkinlah.

Mereka pastinya manusia biasa seperti kita juga; seperti saya dan seperti anda-anda. Bezanya adalah perancangan Allah untuk mereka dan kita-kita adalah tidak sama.

Di awal mereka adalah sekian-sekian, berbeza dengan kita.

Disebabkan itulah saya yakin, pengakhiran itu lebih penting dari permulaan.

(disklaimer: Saya tidak claim bahwa permulaan itu tidak penting okeh)

Jika pengakhiran kita-kita adalah pengakhiran yang baik-baik, itu sebenarnya sudah memadai. Tidak perlu berasa terlalu kecil hingga amal tidak terbuah, hingga kemanisan tidak terasa dalam ukhuwah.

Ini tidak perlu okeh.

Mereka adalah mereka. Anda adalah anda. Saya adalah saya.

Berbangga menjadi diri sendiri.

Hakikatnya, Tuhan yang menciptakan mereka dan kita adalah Tuhan yang sama.

enonimes: Semalam tak mungkin berubah, esok tiada siapa pula tahu.

No comments:

Post a Comment