Pages

Followers

Saturday, October 22

HILANG FOKUS

Assalamualaikum w.b.t.

Aku hilang fokus. Ya, ini benar-benar berlaku! Aku tak tipu! Lagipun, tak ada sebab untuk aku menipu. TAPI ada sebab kah untuk korang percaya? Aku tertanya. Mungkin tidak. Mungkin juga ya. Ah, lantaklah! Itu semua tidak penting.

Tarik nafas dan hembus perlahan-lahan. Fuhh!

Segar!

Ada seorang manusia yang aku kenali, pernah menceritakan masalahnya pada aku. Masalah yang tiada dalam cerita tipikal Melayu atau sinetron Indonesia. Bukan juga masalah berkenaan assignment yang berlambak. Ini masalah ummat!

Seperti biasa, aku akan menjadi pendengar yang mendengar. Tiada sepatah kata keluar dari mulut. Hanya sedikit peluh di atas dahi.

Aku cuba mengelap peluh dengan berhati-hati.

Kemudian, dia bertanya satu soalan yang dulunya sering menghantui hidup aku. Umpama tidur diburu mimpi. Umpama lab report memburu pelajar IB. Umpama mencurah air di daun keladi. Eh?

"Apa aku nak buat sekarang? Macam mana aku nak 'reverse' balik keadaan? Aku nak start dari zero."

Soalan inilah yang sering aktif beriadah di dalam otak saiz dua penumbuk. Hebat bukan? Soalan ini sering menipu sekalian manusia di segenap galaksi bima sakti. Dan aku tergolong di dalam golongan orang yang pernah tertipu. Sedikit malu.

Aku berfikir sekejap. Dan memandang ke arahnya. Kemudian, berfikir lagi sehingga satu jawapan yang hebat muncul secara tiba-tiba, "Jangan reverse!" Woah!

Kenapa jangan reverse wahai Encik Aku?

Because there are no valid reason to do so. Is there any? No, i'm very sure there are no reason to do it. Reversing? C'mon lah people. Tak ada makhluk yang boleh memutar kembali masa yang dah berlalu. Kan? Kan? Kan?

So, buat apa nak reverse? Jalan straight dan belok bila perlu sehingga jumpa RnR. Lap peluh yang membasahi dahi. Muhasabah diri dan teruskan perjalanan. Hidup bagai highway yang panjang dan lurus. Agak payah untuk main reverse-reverse. Lagipun, kalau anda reverse, pasti akan accident.

"Semua sedang menuju ke hadapan, buat apa kita nak mengundur ke belakang?"

No comments:

Post a Comment