Pages

Followers

Friday, October 28

Benda Paling Mahal Di Dunia

Assalamualaikum w.b.t.
Peperiksaan SEM 1 semakin hampir. Tapi atas beberapa sebab yang amat misteri, aku semakin kerap meng-update blog. Em. Kenapalah agaknya? -.-

Semalam ustaz S telah datang ke surau An-Nur untuk bagi ceramah agama malam jumaat. Dan seperti biasa, aku akan berada dalam majlis ilmu tersebut. Hidung kembang. Sedikit riak. :P Tajuk ceramah agama malam jumaat tersebut adalah ‘Pengorbanan Dalam Islam’. Dan seperti biasa jugak, the main input that I get is tak related langsung dengan intipati utama tajuk tersebut. :PP

AND THE ‘MAIN’ INPUT IS
Secara ringkasnya, ceramah agama malam jumaat tersebut telah berakhir dengan satu cerita yang amat menarik. Menarik-narik seperti magnet yang kuat. Cerita tersebut adalah berkenaan dengan harga.

Eh, sekejap! Jangan tekan X di penjuru atas sebelah kanan!

Anda pasti beranggapan saya akan menulis something yang amat klise. Satu monolog seperti, “So, apakah barang yang paling mahal di dunia?” Dan kemudian ramai-ramai akan menjawab, “Al-Quran!!” Jika perkara ini yang berputar di minda anda, cepat buang jauh-jauh. Ini serious! Cepat buang! Cepat!

Okay, terima kasih atas kerjasama anda. Sila teruskan pembacaan sambil tersenyum di hadapan lappy masing-masing. :)

MAKSUD MAHAL
Manusia zaman sekarang sering berkata, barang yang mahal adalah barang yang dijual dengan harga yang amat tinggi. Contohnya, barangan yang berjenama seperti Guchi, Topman, dan brand segala bagai tu dianggap sebagai mahal. Kenapa dianggap mahal? Kerana barangan tersebut hanya mampu dimilki oleh manusia kelas tertentu sahaja.

By right, manusia di kelas tertentu tersebut pasti melabel barangan branded yang mampu dimiliki itu sebagai tidak mahal. So, mahal di sini is dependence. It’s depends on the human financial status, right? A group of human will say Thing A is mahal but the other group will say Thing A is murah.

Maknanya, definisi mahal yang tertanam dalam minda kita ni hanyalah sekadar ilusi numerikal yang berubah-ubah?

Pendapat anda bagaimana pula?

PALING MAHAL
Menurut Ustaz S, barang yang mahal ialah barangan yang tiada tanda harga. Woah! Statement tersebut membuatkan aku sedikit terfikir. Terguling-guling. Dan tersenyum!

Ustaz S menyambung lagi. Cepat! Bayangkan diri anda berada di sebuah restoran. Restoran yang mahal. Agak-agaklah kan, apa yang paling mahal kat restoran tu? Cuba teka! Cuba teka! “Gaji chef kat restoran tu.” “Udang celup tepung.” “Haah. Udang celup tepung memang sedap.” “Eh, dah lama aku tak makan udang celup tepung.” “Tiba-tiba rasa mengidam.” =.=’

Jawapan: Dalam sebuah restoran, selera adalah yang perkara paling mahal. Anda tak akan mampu beli selera. In fact, tiada manusia di mana-mana kelas pun yang berkemampuan untuk membeli atau menyewa selera. Betul tak? :) Woah! Amat mahal nilai pinjaman yang dikurniakan Allah kepada kita. Adakah kita tidak sedar? Sedikit insaf.

So, tell me. What is the most expensive thing ever exist on this little tiny blue planet Earth? Okay. How about this? List three valuable things to you. Think thoroughly and kindly drop your opinion(s) below. Thank you! :D

“BENDA YANG MAHAL TIADA TANDA HARGA.” 

6 comments:

  1. i give my opinion here. :)

    http://farhanakasim.blogspot.com/2011/10/aezu-benda-yang-mahal-tiada-tanda-harga.html

    ReplyDelete
  2. bende yg paling mahal bagi me is tak tau amende.. sebab semua mende mcm mahal je.. XD

    tensyen gak kat kedai2 mamak dsb tak de tanda harga. pastu tiba2 air rm6.50. mahaaal mmg mahaal~

    ReplyDelete
  3. mende yang paling mahal bg aq adela diri sendiri....sape sggup bagi free diri ni katorg lain an...haha

    ReplyDelete
  4. Islam lagi MAHAL dan TIADA siapa yang MAMPU membelinya :D

    ReplyDelete
  5. nice entry.. mahal tu dpends on someone nk tntukn..

    ReplyDelete
  6. part banyak menulis time exam tu, i can totally relate to that.

    *mengomen sesuatu yg xda kena mengena langsung dgn tajuk utama. lulz.

    ReplyDelete