Pages

Followers

Saturday, December 8

Umur 12

“Mak, esok hari apa eh?” tanya adik.

"Esok hari Jumaat,” jawab emak ringkas.

“Eh, Jumaat!?” adik sedikit kaget.

'Hm.. Sindrom budak sekolah tengah cuti: hari, tarikh semua dilupa...' ngomelku dalam diam.

“Kenapa?” emak bertanya penuh hairan.

“Tadi kawan adik ajak main futsal esok pukul 11.00. Adik tak ingat pulak esok hari Jumaat…” adik berhenti seketika meneguk air. 

“Kalau hari Jumaat (tengah hari) macam mana nak main? Kan kena solat Jumaat,” adik mengakhiri kata.

Aku yang duduk di sebelah tersenyum kagum dengan cara adik berfikir. 

Kenapa aku kagum? Sebab aku dapat lihat keinginan adik untuk mendengar khutbah Jumaat. Dia tak mahu main futsal kerana khuatir akan keletihan dan langsung terlelap pula.

Kenapa aku kagum? Sebab aku dapat lihat adik tahu mana satu keutamaan yang lebih utama. Adik lebih utamakan pencipta dari yang dicipta. Adik dahulukan kewajipan daripada kawan-kawan.

Kenapa aku kagum? Sebab adik baru berumur 12 tahun. :)

Nak lagi kagum? Di bawah ini ada satu status yang dipost adik aku. Sila baca:


Kenapa aku kagum? Sebab aku dapat lihat adik punya naluri seorang dae'i di situ. Kalau di compare dengan aku, amat jarang pula post status berunsur tarbawiy seperti itu. 

Kenapa aku kagum? Sebab aku dapat lihat yang adik rasa izzah dengan title Muslim. Dan inshaAllah bukan setakat ada rasa itu (izzah) malah turut beramal dengannya.

Sekali lagi, kenapa aku kagum? Sebab adik baru berumur 12 tahun. ;)

Kita bagaimana pula ya?

Oh, adik. Anda membuatkan abangmu insaf seketika. Hm. Harapnya, bukan untuk seketika cuma, tapi untuk selama-lamanya :')

(p/s: inshaAllah adik akan masuk sekolah tahfiz -apakebendeentah-. jom, doakan adik berjaya masuk. ameen. oh, ya. befday adik selasa baru-baru ni. saje nak cakap. bye)

3 comments: