Pages

Followers

Friday, January 11

Melompat Sampai Sorga

Bismillahi Arrahman Arrahim 


Semuga anda semua masih tersenyum syukur sementelah menjejaki 2013. Mungkin sedikit lambat untuk saya ucapkan selamat tapi siapa kisah? Hihi. Apa-apa hal pun, mati semakin dekat. Dan tak mungkin menjauh. Kehidupan perlu berlaku, walau tak suka. Kerana kita hamba Tuhan. 

Kehidupan terkadang terlalu mendesak. Memberi kita tujuan yang tiada arah. Masa yang menghambat langsung tidak pernah bermanja bermesra. Laju sahaja hilang pergi entah ke mana. Di saat masa itu berlalu, kita pula masih di titik itu. Menunggu apa pun tak tahu. 

Mungkin menunggu simpati dari Ilahi. Mungkin menunggu tangan-tangan suci. Mungkin menunggu masa melintas kembali. Mungkin juga menunggu saya menghapdet entri. Er. 

Ah! Pasti sangat tak akan berlaku. Mentari pagi ini tak mungkin sama dengan mentari semalam. Senyuman yang pernah terpamer pasti tak sama dengan yang kini terukir. Jadi, apa aje yang mungkin berlaku? Pantaskah kita hanya melihat cerita ini berlangsung. Lagi dan lagi dan lagi? 

Akhi, waktu tak akan menunggu kita. 

Mehnah di sepanjang jalan bagai duri yang sengaja ditabur. Warna karpet merah pula sudah luntur. Kita pula beria-ia mudah futur? Alangkah. Dunia Islam menanti langkah kita. Luruskan saja niat di hati. Rapatkan barisan sejati. Ayuh! Jadikan diri pemuda rabbani. 

Teruskan berjuang walau tanpa pedang. Walau tanpa tombak yang panjang. Kerna janji Tuhan itu pegangan. Bukan sekadar tulisan coretan yang ternukil dalam kitab agung. Jangan langsung pernah terlupakan. Teriakan sorak penuh gemilang, ikrar janji tanpa pena. 

Pekakkan telinga dari jutaan cemuhan. Butakan mata dari wahan peringkat tertinggi. Bersedia untuk melompat menuju sorga nan abadi. Ayuh! 

“Dan persiapkanlah dengan segala kemampuan untuk menghadapi mereka dengan kekuatan yang kamu miliki …” (8:60)

(ps: Jangan tergoyahkan, jalan juang ini penamatnya Sorga. Buat apa terhenti di tengah jalan?)

2 comments:

  1. Allahu.. spirit booster ni! in shaa ALLAH! jom sama2 kejar pelangi Ilahi!

    ReplyDelete