Pages

Followers

Thursday, July 25

Wangi

“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya...”
***

Huzair: Man, cepat jom! Kita dah lambat neh!

Aman: Yeala… Yeala… Nanti jap aku turun.

Seketika menunggu, kelihatan Aman laju menuruni tangga dari bilik di tingkat dua. Aman dan Huzair tinggal bersama di sebuah rumah teres sempit. Sewa bulanan tidaklah mahal. Cukup-cukup sahaja untuk ditampung ikhwah bujang seperti mereka berdua. Pada mulanya, mereka tinggal bertiga, bersama Yusbar. Namun, setelah Yusbar berkahwin, mereka akhirnya berdua sahaja. Nak dijadikan cerita. Walaupun Yusbar, atau nama panggilannya Uba telah berpindah, sampai sekarang pun dia masih menolong Aman dan Huzair melunaskan sewa rumah tersebut. Jelas. Uba tidak mahu membebankan dua saudara seaqidahnya itu.

Huzair: Amboi! Wangi kemain!

Aman: Ahaha. Biasa aje. Eh, jom lah. Tadi cakap kita dah lambat kan?

***

Petang itu. Sesudah kuliah tamat, mereka berdua pun pulang ke rumah sewa. Jarak dari rumah ke kolej tidaklah jauh sangat. Berjalan kaki pun belum tentu letih mahupun berpeluh. Tapi. Memandangkan sekarang bulan Ramadhan, lain pula lah cabarannya. Sejengkal bagai sehasta. Sehasta bagai sedepa. Sedepa berapa jauh pula agaknya? Seusai tiba di rumah…

Huzair: Fuh. Penat betul hari ni.

Aman: Ha’ah. Betul tu. Aku pun rasa letih semacam je.

Huzair: Hm… Ni mesti sebab kita tak bangun sahur pagi tadi.

Aman: Haha. Yeala kot. Dua-dua pun tak sedar. Tahu-tahu je dah azan Subuh.

Huzair: Dulu tak camni. Dulu, Uba selalu kejutkan kita… kan?

Mereka berdua pun mengimbas kembali sketsa Ramadhan pada tahun lepas. Ketika Uba belum lagi berkahwin. Ketika Uba masih lagi tinggal sebumbung dengan mereka. Seronok. Antara sebabnya, Uba selalu bangun awal untuk kejutkan mereka bersahur. Tambahan pula, Uba pandai memasak. Jimat sedikitlah duit mereka masa tu.

Yusbar: Uzir, jom bangun. Cepat laah. Dah nak Suboh ni. Nanti tak sempat nak sahur pulak.

Huzair: Kejap… Kejap.. Cuba kau kejutkan Aman tu dulu. Lepas tu, kejut aku balik.

Yusbar: Hekeleh. Suka hati dia je. Hm… Man, bangunn! Dah lambat ni. Kita sahur jom!

Aman: Okeh okeh… aku dah bangun ni. Hah! Kau pergi kejutkan Uzir pulak.

Yusbar: Er…

***

Di suatu ruang yang lain…

Yusbar: Hacuum! Ada orang tengah borak pasal aku ke ni? Mesti budak dua orang tu.  =.=’

***

Jam hampir pukul 7.17 minit petang. Ada sepuluh minit lagi sebelum azan Maghrib berkumandang bagi menandakan telah masuk waktu berbuka. Untuk hari pertama berRamadhan tanpa Uba, mereka berdua mahu ke Masjid Sultan Ahmad Shah untuk berbuka. Dengar cerita, pihak masjid ada menyediakan makanan berbuka secara percuma. Nasi Arab pulak tu. Perrghhh! Mana nak dapat?

Huzair: Man, kau pakai minyak wangi apa ni? Wangi semacam je aku bau?

Aman: Aku pakai minyak atar jeala. Wangi… kan? Parent aku bagi hari tu.

Huzair: Ouh… patutlah sedap je bau.

Aman: Hah. Aku ada bawak ni. Kau nak sikit?

Huzair: Eh, takpe takpe. Aku dapat bau pun dah cukup.

***

Berbuka sudah. Maghrib berjemaah pun sudah. Tarawikh 8 rakaat sudah. Witir pun sudah. Aman dan Huzair pun pulang ke rumah. Kepenatan. Mungkin makan terlalu banyak. Mungkin minum terlampau-lampau. Malam itu mereka masuk tidur awal. Tak mahu terlepas sahur buat kali yang seterusnya. Malam itu hujan pula. Aduhai, nyamannya suasana. Amatlah sesuai untuk berhibernasi walau tak lama.

Huzair: Eh, Uba. Kau masak apa hari ni? Aku lapar laa…

Yusbar: Hari ni aku masak istimewa punya. Aku jamin kau pasti suka.

Huzair: Kau masak apa je?

Yusbar: Tadaaa! Aku buat Ayam Masak Lemak Cili Padi Kaw Kaw Punya.

Huzair: Mak aih. Panjang bebeno namanya.

Yusbar: Eheh. Biasalah.

Huzair: Hm… Eh, apsal kau ada kat sini? Zaujah kau tak marah pulak kau datang pagi-pagi buta ni?

Yusbar: Macam mana dia nak marah. Aku ada kat dalam mimpi kau kot.

***

Aman: Huarghhh!! Hm… dah pukul berapa ni? Eh, dah pukul 5.10 la!

***

Aman: Uzir! Bangun bangun! Jom sahur jom! Dah pukul lima lebih ni.

Huzair: Sahur? Alaahh. Jap lagi la. Aku tengah mimpi best ni. Uba masak untuk aku kot. Aku nak sambung mimpi jap yeh. Nanti, kejut aku balik okeh.

Aman: Eh, apa pulak? Jom jom! Bangunn! Sahur sahur!

Huzair: Yeala… okeh okeh.

***

Di petang hari berikutnya, seperti biasa, mereka pun pulang ke rumah sewa setelah selesai berkuliah. Kali ini, mereka berdua tampak lebih segar. Lebih bertenaga. Lebih ceria. Tidak seperti semalam, layu bagai bunga tak pernah disiram. Lemah bagai anak kecil tak makan sehari semalam. Mujurlah Aman mengejutkan Huzair ketika bersahur tadi.

Huzair: Weh, best lah hari ni. Tak letih sangat macam semalam.

Aman: Samalah dengan aku. Rasa macam okeh je hari ni.

Huzair: Man, awal pulak kau bangun pagi tadi. Biasanya, kau pun liat jugak nak bangun macam aku ni. Kau ingat tak masa Uba kejutkan kita berdua dulu? Hahah. Kesian kat Uba.

Aman: Uzir, uzir. Sampai bila kita nak mengharap kat Uba je… kan? Kau ingat tak, masa Uba belum kahwin. Masa dia duduk sekali dengan kita. Uba pernah kongsi satu hadith kegemaran dia.

Huzair: Oh, hadith tu. Aku ingat. Hm…

***

Petang itu, pukul 6.55. Mereka pun bersiap untuk ke Masjid Sultan Ahmad Shah. Kali ini, mereka mahu pergi lebih awal. Tak mahu lewat macam semalam. Tak mahu beratur panjang. Tak mahu juga lewat makan, sehingga tak sempat menjadi makmum ketika rakaat pertama solat Maghrib. Setelah selesai tarawih serta witir, mereka pulang ke rumah. Dan terus sahaja mereka masuk tidur seusai semua urusan habis dikerjakan.

Aman: Hohoi Uba, best betul bau. Kau masak makanan kegemaran aku yeh?

Yusbar: Korang ni… Takde mimpi lain ke? Asal mimpi makan-makan je mesti ada aku. Haih.

Aman: Er…

Yusbar: Hah. Apsal diam? Gurau sikit pun tak boleh. Hahah.

Aman: Hahah. Ada-ada je kau ni. Eh, Uzir? Apsal kau pun ada dalam mimpi aku ni?

Huzair: Mimpi apekendanya? Dah dah. Bangun bangun! Jom, sahur!

***

Pagi keesokkan harinya. Matahari pun memuncak mesra. Cahayanya mendakap segala apa yang ada di atas Bumi. Aman dan Huzair pun mula bersiap untuk ke kuliah pada pagi itu.

Aman: Mantap ah! Awal pulak kau bangun pagi tadi… kan?

Huzair: Heheh… Takde lah awal sangat.

Aman: Jazakallah khoir.

Huzair: Jazakallah khoir jugak. Hm… Betul la kau cakap semalam. Pasal hadis kegemaran Uba tu.

Aman: Apa dia yang betul?

Huzair: Sampai bila kita nak dapat bau harum dari ‘penjual minyak wangi’ aje kan? :)

-THE END-

1 comment:

  1. nice story.
    "sampai bile nak harap wangi dari penjual minyak wangi je?"
    kite la plak kene jadi penjual minyak wangi.hehe..anyway,i love this story.

    ReplyDelete