Pages

Followers

Wednesday, July 17

Sayembara

Salam.


Alhamdulillah. Akhirnya saya berpeluang dan diberi ruang oleh Tuhan untuk menulis entri ini. Syukur juga kerana ada orang yang digerakkan hati oleh Tuhan untuk membacanya pula. Alhamdulillah. Segala puji buat Tuhan yang jiwa manusia ada pada genggamanNya. Sesungguhnya tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah.

Okeh.

Sepertimana yang anda tahu, keputusan peperiksaan baru sahaja keluar. Dan sungguh saya yakin. Keputusan yang saya terima saya adalah memang khas untuk saya sahaja. Baik atau buruk hanya mampu ternilaikan melalui perspektif yang pelbagai. Benda telah berlalu dan juga telah berlaku. Apa yang boleh dibuat hanya teruskan ke hadapan, hingga sampai Shurga. In sha Allah.

Dan. Dengan keluarnya keputusan tersebut, memang sangat rasmilah bahawa saya telah pun keluar dari alam perkolejan. Dengan erti kata lain, selepas ini, saya akan masuk ke fasa yang baru pula. Jadi. Dalam entri kali ini, saya hanya mahu recap beberapa fasa dalam kehidupan saya bermula tahun mula menulis 2011,  bersandarkan karya-karya dalam belog ini. 

Tujuan saya membuat recap adalah sebagai rujukan -terutamanya- kepada saya pada masa yang akan mendatang tentang perjalanan kisah saya sebagai seorang penulis bebas. Memandangkan belog ini juga menyimpan beberapa perihal yang agak peribadi buat diri saya, jadi saya fikir tak salah untuk untuk saya coretkan di sini. Juga, dengan izin Allah, ianya adalah bertujuan sebagai teladan serta inspirasi kepada anda hendaknya.

Baiklah. Mari kita mulakan.

Fasa 1

Saya mula menulis dengan giat pada 14 Mac 2011. Saya suka gelarkannya sebagai Fasa Transisi kerana di ketika itu adalah waktu saya menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Saya duduk di rumah. Dan berasa sangat bosan keseorangan. Sehinggalah suatu hari yang Tuhan tentukan, seorang kawan memperkenalkan saya kepada dunia belog.

Pada mulanya saya berasa mahu tak mahu. Namun, setelah terbaca buku ‘Learning From the Heart’ karya Dan Gottlieb, kecenderungan untuk menulis itu timbul. Jujurnya. Saya berasa sangat tertarik dengan intipati buku motivasi tersebut. Ianya mudah faham dan tampak hidup. Tambahan pula, dia merupakan seorang doktor. Jadi, minat saya seakan bercambah-cambah setelah memikirkan berkenaan konsep ‘doktor yang menulis’.

Dengan berpegang kepada konsep tersebut, saya pun membuka belog ini. Dan ‘Welcome Aboard’ merupakan entri yang pertama. Dalam entri sulung ini, anda akan dapat lihat. Bahawa niat tunggal saya ketika itu hanyalah untuk berkongsi kisah sebagai motivasi dan inspirasi untuk berjaya di dunia.

Haha.

Bila difikirkan kembali. Saya tampak sedikit sekular ketika ini. Hanya memikirkan tentang dunia.

Fasa 2

Fasa ini bermula sejurus selepas saya mendaftarkan diri ke Kolej MARA Banting (KMB), iaitu –berdasarkan entri- pada 12 Julai 2011. Sumpah. Ketika ini saya berasa agak intimidated dengan pelajar-pelajar lain. Mereka tampak sangat terkehadapan. Namun, Tuhan itu Maha Hebat. Dia tetapkan juga hati saya di kolej tersebut sehinggalah sekarang, saya sudah pun berjaya melewati garisan penamat.

Saya masih ingat. Dalam entri pertama fasa 2, ‘Finding A Way Through’, saya ada menulis sesuatu berkenaan pesanan seorang pelajar tahun 2 yang benar-benar meninggalkan bekas dalam diri saya iaitu:

“Betulkan niat korang.”

Dan selepas itu, dia mula berkongsi serba sedikit berkenaan hadith 1 atau lebih senang dipanggil sebagai ‘hadith Niat’. Ya. Mungkin pesanan ini; betulkan niat, agak klise. Tapi Tuhan menciptakan manusia itu sering terlupa tak kiralah seklise manapun perkara tersebut. Kerana benda-benda yang klise inilah yang boleh merentap jiwa manusia agar kembali kepada pengabdian diri semata-mata hanya kerana Allah.

Dan anda dapat lihat. Entri-entri saya dalam fasa ini sedikit berbeza. Hal ini kerana, dalam fasa ini jugalah saya pertama kalinya bertemu dengan da’wah dan tarbiah. Oleh sebab itu, saya gelarkan fasa ini sebagai Fasa Pencahayaan. Bermula di pertengahan fasa ini, saya mula menukar url asal belog ini (dirahsiakan..heheh..) kepada [penulisjalanan]. Saya berkenan menukarnya bagi mengelakkan ahli keluarga terdekat daripada dapat akses kepada belog ini. Kerana saya yakin, fasa ini memerlukan saya agar sedikit berahsia.

Dalam fasa ini juga. Saya pernah merasa untuk berhenti menulis. Kerana tidak nampak signifkannya belog ini. Lebih-lebih lagi apabila melihatkan sudah ada banyak belog-belog lain yang lebih tarbawiy isinya, yang lebih mantap penulisannya dan lebih kacak pula penulisnya. Eh. 

Tapi... tak lama selepas itu saya berubah fikiran. Ini kerana saya telah diceritakan mengenai kisah syeikh Muhammad Ahmad ar-Rasyid, penulis buku fiqh da'wah, al-Muntalaq, oleh murobbi saya. Begini. Suatu hari, syeikh Muntalaq (nama mesra..hehe..) terfikir untuk berhenti menulis kerana berasakan penulisannya tidak membawa kesan pada ummah.

Pada suatu hari, di sebuah lapangan terbang. Sedang dia berada di situ. Dia ternampak seorang rijal yang sungguh bersemangat lagaknya. Kata pemuda tersebut, dia mahu berjihad. Lalu, syeikh Muntalaq pun bertanyakan rijal tersebut, tentang mengapa dia kelihatan begitu bersemangat.

Alangkah terkejutnya syeikh Muntalaq apabila dikhbarkan, pemuda itu berapi-api semnagatnya kerana telah terbaca hasil penulisan syeikh Muntalaq itu sendiri. Kiranya, penulisan yang disangka tidak berguna itu telah berjaya menyentuh jiwa-jiwa yang tak nampk di mata. Dan syeikh terebut kembali semangat untuk terus menulis dan berda'wah.

Mendengarkan cerita ini, saya kembali bersemangat. Saya juga mahu menyentuh jiwa yang tak nampak di mata.

Fasa 2.5

Namun. Di hujung fasa 2, saya kemudiaannya, menukar profile daripada penulisjalanan kepada enonimus, sepertimana yang anda lihat sekarang. Tujuannya, hanyalah satu. Iaitu sebagai proses mula pembinaan identiti untuk menjadi seorang penulis yang lebih matang dan serius. Dan saya kekalkan urlnya kerana tidak nampak keperluan yang rasional untuk mengubahnya.

Entri pertama dalam fasa 2.5 adalah 'Ta'aruf' yang bertarikh 2 April 2013. Bermula dengan entri ini saya telah cuba untuk mentajukkan setiap entri saya yang berikutnya hanya menggunakan satu perkataan. Tujuan? Seperti di atas, sebagai satu proses pembinaan identiti.

Banyak benda yang berlaku dalam fasa ini. Saya telah belajar mengenali erti sebuah persaudaraan. Saya telah belajar mengenai erti pengorbanan. Saya belajar erti kesungguhan. Dan yang paling best: saya telah menemukan da'wah dan tarbiyyah. Sebuah nikmat yang tak mungkin ditukar ganti.

Kini saya menulis bukan untuk mengejar dunia. Tapi untuk mengejar cinta dari Tuhan. In sha Allah. Juga saya menulis, kini, untuk membaiki kelemahan yang ada pada segenap ruang yang ada pada diri saya. 

Fasa 3?

Sekarang saya dalam fasa peralihan dari Fasa 2 kepada Fasa 3. Dalam erti kata lain; di hujung fasa 2. Jujur kata. Saya sungguh tidak sabar untuk memasuki fasa penghidupan yang seterusnya. Kerana saya yakin, cabaran dan dugaan yang bakal saya hadapi adalah lebih hebat lagaknya. Tambahan pula, fasa ini akan menjadi sebuah medan untuk saya meneruskan misi da’wah dan tarbiyah. Sebuah medan yang sangat getir dan teramat crucial.

Harapnya. Saya terus menerus tsabat di atas jalan ini.

Pelbagai kemungkinan. Pelbagai kebarangkalian. Begitu pelbagai sehingga berasa sesak dengan hanya berfikir mengenainya. Mungkin dalam fasa ini, da’wah dan tarbiyyah akan berkembang hebat. Mungkin dalam fasa ini, Islam akan menang. Mungkin dalam fasa ini, seluruh umat Islam akan kembali bersatu. Mungkin dalam fasa ini, akan ada ikhwah yang melangkah ke tangga seterusnya iaitu tangga Baitul Muslim. Eh. Hahah.

Dan. Mungkin juga. Dalam fasa ini saya akan mati.

Hm… Entahlah.

Wallahu’alam.


Enonimus: Ada kemungkinan akan berlaku sedikit pengubahsuaian dan rombakan susun atur pada laman ini. Semuga semuanya baik-baik sahaja. Dan pada masa yang akan datang, saya akan cuba untuk menulis entri yang lebih matang. Doakan kita semua terus kekal di atas jalan yang sumpah panjang ini yeh. Ameen. ;)

No comments:

Post a Comment