Pages

Followers

Tuesday, October 15

Perjalanan


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Aku selamat sampai.

***

Lama jugak lah aku tidak berperjalanan selama dan sejauh itu. Hampir 8 jam menerbang dan juga hampir 4 jam berbas (mungkin lebih, mungkin kurang kerana aku masih belum biasa dengan putaran jam waktu di sini).

***

Minggu lepas. Keputusan itu baru mahir terputus. Setelah di mana-mana juga mencuba pohon masuk universiti di tempatan. Akhirnya, kecewa yang mengundang cahaya juga Tuhan beri. Universiti punya syarat kelayakan yang tinggi lagaknya. Langsung tidak dapat melayakkan aku untuk menelusuri liku cabangan perubatan. Ku petik kata emas ibuku, "Mungkin Tuhan nak kamu belajar di sana dan bukan di sini. Pasti ada hikmah."

Dari minggu lepas juga lah, aku dan ibu mula ke sana ke mari mencukupkan barangan untuk ku bawa ke sana. Dari pakaian serta barangan mandi hinggalah ke gajet-gajet dan makanan segera. Jenuh juga memuatkan segala ke dalam bagasi. Aku ini selalu bermalasan. Syukur Tuhan anugerahi aku dengan sosok seorang ibu yang sungguh penyabar dan amat penyayang. Jika tidak mungkin sudah lama aku dibaling ditendang. Hahah.

***

Di hari yang ditunggukan, mulalah rerama mula bermain dalam perut kecil (?) ku. Tidak tentu arah juga sebentar. Manakan tidak. Kepergian aku ini menandai bermulanya chapter baru dalam kitab hidupku. Malah, perginya aku ini, adalah meninggalkan kedua orang tua dan adik usia kecilku di rumah. Rasa serba salah itu tidak boleh tidak berputar dalam pemikiranku. Namun, cuba aku jauhkan fikiran itu kerana aku tahu dalam ibu mungkin juga bersedih, dia pasti juga berasa gembira kerana kini aku bakal bergelandangan mengimbuhkan kerjaya yang dengan izinNya berjaya.

Pagi itu, aku, ibu dan adik kecilku menaiki penerbangan terus ke Kuala Lumpur. Bapaku ketika itu tiada. Dia berpergian ke Singapura bagi menjalani sebuah program perubatan. Katanya, dia bakal pulang pada petang hari itu, turut bersama di saat perginya aku nanti. 

***

4 jam sebelum berlepas. 

Bapa dan ibu dan adik sudah semua ada di sisiku. Menunggu detiknya menyumbat bagasi ke tempat yang sepatutnya. Menunggu saatnya nama terpanggil mengambil 'boarding pass' yang sedang diusahakan pihak pengurusan. Tika itu kami berempat sedang berdudukan di suatu tempat.

Ibuku mulai menelefon beberapa saudara terdekat. Dan langsung setiap kalinya itu menghulurkan telefon bimbit canggihnya kepada ku agar dijawabkan. Aku mustahil tipu. Sungguh aku tidak menyangka kata-kata mereka, saudara belah ibu dan bapa ku, walau ringkas dan juga bersahaja berbekas juga jauh dalam diriku. TImbul satu rasa tanggungjawab dan api kesungguhan mula membara. Rerama kecil yang riang berpermainan dalam perutku kini mulai menghilang kerana aku tahu, aku kini membahu sebuah harapan yang menggunung. 

***

Kemudian, tibalah pula detiknya aku terbang. Mula, kami dikumpulkan untuk sedikit penerangan ringkas dari pihak pengurusan. Katanya, kami akan transit selama mungkin 1 jam di Bangkok entah kenapa pun aku tidak mahu tahu.

Cerita yang menarik. Ketika itu, aku belum lagi mula bersahabatan dengan siapa-siapa. Kerana dahulu aku mendaftar lambat. Tidak berkesempatan untuk menyertai mereka yang lain sewaktu di kem bahasa arab (?) dahulu. Aku mulanya seorang. Sendiri. Aku fikir sudah pasti tidak mahu keluargaku melihat aku seakan sendiri (walau itu lah hakikatnya). Jadinya, pantas aku berbuat sibuk menghantar pesanan ringkas ke semua ikhwah yang masih di Malaysia, juga mereka pensyarah di kolej tempoh hari (padahalnya di ketika lain boleh sahaja aku berbuat demikian).

Masa itu jugalah. Kuasa Allah itu mempamerkan hebatNya. Datang seorang lelaki berkemeja ungu menghampiri tanya ku. Alangkah gembira melangitnya aku, rupanya dia lah bakal teman serumah ku di setahun pengajian aku nanti. Jika biasanya kita kata ini kebetulan, aku suka pula kata kan ini sebagai kuasa Tuhan. Kerana 'kebetulan' itu bukan satu perkataan.

Juga. Di detik yang sama, sambil-sambil aku mendengarkan sayup suara pemberi taklimat, telefon sesentuh mini aku bergetar (kerana aku diamkan ia). Bergetar panjang bagai tiada henti (okey, ini adalah sedikit pemelampauan). Satu persatu juga aku membaca teks ringkas yang terbalas hasil hantaran pesanan ringkas sementara tadi. Terharu. Gembira. Kesyukuran. Juga sedikit rasa bersalah.

Rasa bersalah kerana aku sebenarnya tidak gemar menghebahkan terbangnya aku ke rata-rata orang. Mereka-mereka yang baru tahu (akan perginya aku) agak kaget sebentar dengan SMS yang tersebarkan. Wahai. Sungguh jujur aku pohon maaf kerana tidak memberi tahu kalian di awal waktu. Kerana aku tidak suka perkara kecil seperti ini berubah besar. Cukuplah kalian tahu sedikit-sedikit walau di hujung waktu. Sekali lagi, maafkan aku dan terima kasih atas pesanmu.

Ingin jugalah aku berkongsi sedikit maklum balas dari mereka; ikhwah serta pensyarah di alam perkolejan:

"Wasalam wrb. Selamat menjadi golongan yang berkerja. Doakan ana dan ikhwah lain tsabat hingga ke akhir hayat kita. Ganbatte!"

" Ke _____ akhi?! Masha'Allah!! Semoga kita bertemu lagi nanti ;) Nanti sampai msg ana kat fb bila dah sampai ;)"

"Ke Egypt buat apa?"

"Salam ___. Aku mintak maaf tak dapat nak hantar. Aku ada usroh. Hm. Wassap aku duh dekat sana! T.T"

"Wasalam. Study hard, take care of urself n come back n b a gud doctor. In shaa Allah, i shall pray for ur success."

"Oh... there's nothing more that i can say other than bit taufiq wannajah. Allah pertemukan kita suau masa dulu. Allah pisahkan kita kini. Namun, pertemuan dan perpisahahn ini hanyalah sementara kerana kita akan bertemu lagi in shaa allah fi jannah. Sekian dahulu. Uhibbuka filllah akhi :D"

"Alhamdulillah. InsyaAllah. Tchr doakan kejayaan ____ di ____ nanti. Belajar elok2. Make sure attend semua class."

"Salam. Alhamdulillah. Nanti kat sana belajar rajin2. Btw sape ni?"

"So good to hear from you. I pray that this is what u want. Take care of urself. Keep in touch. Remember that in my book u are an extremely brave dan strong individual. ;)"

"Gtahu la awal2!"

***

Dan, kemudian. Bermulalah terbangnya aku, ke sebuah negeri kemenangan, El-Mansoura.

"Ya Allah. Semuga Kau kuatkan aku. Dan Kau rebatkan hati-hati kami di atas jalan yang Kau payungi ini hingga Shurga layaknya. Ku yakin ini bukanlah perpisahan. Tapi sebuah perjalanan. Kerana dengan hadirnya Kau di dalam hati-hati kami. Sudah mustahil untuk kami berpisah. Walau jasad berjauhan, ruh kami pasti saling bersapaan."

enonimes: entri yang tertunda akibat masalah sambung internet..

No comments:

Post a Comment