Pages

Followers

Monday, November 18

Makaroni

(Disklaimer: Anda baca, anda tanggung. Entri ini mungkin membuatkan anda terasa mahu terjun bangunan tingkat 14 berulang-ulang kali. Heheh. Aman tanpa perang.)


Ironi nya kisah hidup manusia pabila mata jadi buta, telinga jadi pekak dan akal jadi gila. Semua jadi huru-hara dek kerana tingkah makhluk yang sepatutnya menghamba. Akibat lupa diri dan hilang rasional, langsung kekelam kabutan dunia menjadi sesuatu yang biasa. Tiada usaha terbuah untuk mengubah dunia kembali ke orbitnya yang haq dan nyata. Terimalah, 'Makaroni' buat sentapan jiwa terutama buat saya yang menulisnya: 

Sudah bersedia?

Ayuh mulakan! 
  1. Kita bermaksiat tapi masih menggunakan nikmat yang Tuhan bagi. Lebih teruk, bila kita bermaksiat dengan menggunakan nikmat tu.
  2. Semasa mahu bermaksiat, dengan semangatnya kita mengatur strategi supaya orang lain tak tahu apa yang bakal kita perbuat. Bila suruh buat kerja da’wah, semuanya jadi hampas.
  3. Semasa mahu bermaksiat, semua orang boleh jadi sefikrah dengan kita. Bila mahu berkerja da’wah, tiba-tiba fikrah jadi lain-lain.
  4. Mahu masuk syurga tapi selangkah demi selangkah pula mendekati neraka.
  5. Tahu apa itu SJ. Cumanya, tak pasti S= Sayonara atau S=Saranghae. Aduhai.
  6. Belum kompem masuk syurga tapi berawakan seperti nama sudah ada dalam syurga punya senarai jemputan (baca: guest list). Eh. Sejak bila ada kisah 11 orang sahabat yang dijaminkan syurga?
  7. Selalu sembang pasal Baitul Muslim tapi Fardi Muslim belum selesai lagi.
  8. Di alam maya, dialah syeikhul kabir kubra akbar. Di alam sebenar, dia 180 darjah berbeza pula. Er. Yang ni sumpah terasa. Sob sob.
  9. Fikrah jemaah lebih dilebihkan dari fikrah Islam.
  10. Orang yang satu jemaah dianggap ikhwah, orang lain pula dianggap apa entah. Sedangkan, orang-orang mukmin itu bersaudara dan ‘kita’ translate, orang-orang satu jemaah je bersaudara. Pfft.
  11. Kita anggap solat lima waktu tu macam rukun Negara. T.T
  12. Bila ada masalah, kita semakin jauh dari Allah dan cuba lari dari ikhwah. Sumpah takde function.
  13. Tahu solat Subuh selalu lambat tapi malam-malam masih tidur lewat dan makan berat-berat.
  14. Sudah tahu banyak dosa, tapi masih boleh dahulukan bacaan belog ini daripada terus sahaja muhasabah dan bertaubat. T.T
enonimes: Jangan risau. Entri ini takde kena mengena dengan anda. ;)

No comments:

Post a Comment