Pages

Followers

Thursday, June 23

LOSING IS CRUEL BUT. . .

May peace be upon you, readers.

Tragedi Buah Salak yang berlaku minggu lepas seperti meracuni fikiran aku daripada terus mentunaskan idea yang baru. Hari ini aku mampu bersyukur kerana kesakitan itu beransur hilang.
Semenjak aku kecil, aku diasuh dengan sesuatu yang aku gemar sebut sebagai kekejaman. Kekejaman yang aku maksudkan ini bukan satu benda yang salah. Kerana ia mengajar aku menjadi aku yang sekarang. Andai kata tidak wujud perkara ini, pasti aku masih jauh bermain angan.

Masih ku ingat kata-kata guru Fizik yang aku amat kagumi, "Kekejaman tanda kejayaan." Dan itu terbukti benar kerana ramai di kalangan rakan ku yang berjaya kerananya. Mungkin anda akan sedikit terkeliru. Maaf kerana itu. Kekejaman yang saya definisikan di sini adalah kekejaman dunia. Dengan erti kata lain, halangan dan ujian; kekalahan, anugerah dari Yang Maha Esa.

Kenapa aku menyebutnya sebagai kekejaman? Kerana jutaan manusia di luar sana selalu menyumpah kegagalan yang mereka hadapi dengan kata-kata kesat. "Sial! Dapat markah rendah lagi!" "Camne boleh kalah ni. Celaka betul lah." Ini antara kata-kata yang tidak enak untuk didengari. Tapi sering diungkapkan tanpa kesedaran yang total.

Apa yang aku mahu sampai kan di sini adalah kekalahan itu perlu. Kalau tiada kalah pasti tiada menang. Daripada kalah akan muncul pengajaran. Dan akan terbit erti kebangkitan. Dari situ, bermula lah perjalanan baru menuju menang.

Oh, ya. Aku baru selesai membuat 'medical check-up' sebagai kemestian untuk aku melanjutkan pelajaran ke Kolej MARA Banting. Alhamdulillah. Satu bab telah siap. Hanya tinggal beberapa salinan dokumen yang perlu di'photostate' dan disahkan sahaja yang tinggal. Serta borang yang perlu di isi dan barang yang perlu di'packing'. Ah, masih bertimbun hal yang belum aku sudahkan. =.='

P/S: Mulai hari ni banyak perkara akan berubah. :)

4 comments:

  1. aku suka kata2 cikgu fizik kau!! sebab dia la bdk maktab kita ramai yg berjaya!!

    ReplyDelete
  2. all the best untuk ur further study..

    ReplyDelete
  3. i can see your blog is transforming here :)..
    my parents ask me to complete all these 'borang2' matter already even though mine is three weeks to go,,,

    ReplyDelete