Pages

Followers

Monday, April 30

Bayang-Bayang Hitam.

Bismillahi Arrahman Arrahim
Assalamualaikumm Warahmatullahiwabarakatuh

Hilang percaya pada semua tatkala mereka bagai penipu dengan senyuman palsu. Berpura-pura mengiya, hakikatnya suka berdusta. Dunia begitu gelap. Spotlight yang pernah gemilang terang memancar cahaya kini beransur-ansur pudar. Fenomena halusinasi dedaun berguguran seperti cerita kartun yang biasa tersiar di kaca televisyen mula menjadi latar. Dosa-dosa yang dahulu kerap menghantui, memerangkap aku dalam sangkar perasaan sunyi yang padat dengan rasa bersalah.

Ya, aku rasa bersalah. Bersalah kepada semua yang ada. Semua yang pernah aku temui sepanjang kembara kehidupan. Banyak. Banyak kegagalan juga kesalahan telah aku lakukan. Tidak cukup jari untuk mengira kesemuanya. Jika kau tiba-tiba berasa ingin menghitung satu-persatu nescaya kau akan tidak menemui titik hujungnya. Kesalahan aku infiniti walaupun (mungkin) minor tapi tetap tiada henti.

Oh, matahari bila kan lagi kau menyuluh hidup ku kembali? Tidak sanggup lagi aku tempuhi apa yang tersedia di hadapan. Aku muak dengan segala kemungkinan yang bakal menjerumus aku lurus ke lembah rasa bersalah. Boleh juga aku kata kan, perasaan itu semakin memenuhi setiap ruang minda ku. Hanya menunggu masa untuk meletup, meletuskan apa yang aku gagal bayang kan. Aku yakin jika ini berterusan, satu perkara yang dasyat akan berlaku.

Apa lagi alternatif yang ada? Telah ku cuba semua nya. Namun, perubahan itu masih lagi bukan milik ku. Ah, rasa guilty yang infiniti amat memeritkan! Tolong beri ku ubat. Penawar untuk meneutralkan bisa, racun yang membunuh dari dalam. Hati ku juga, yang ingin kau (perasaan bersalah) ingin kerja kan. Perisai keimanan yang membentengi tidak lah begitu tebal walau seinci. Aku mampu berdiri, tapi mampukah aku untuk mengharungi?

Aku mengaku, aku bersalah. Aku mengaku, kesilapan itu milik ku. Aku mengaku, aku bukan insan yang sempurna.  Aku mengaku, kata-kata ku terkadang bagai pedang tajam yang menyiat daging tanpa rasa belas. Aku mengaku, perbuatan ku terkadang kasar. Aku mengaku, pemikiran ku menimbulkan rasa jemu. Aku mengaku, pengakhiran yang bahgia mungkin sahaja bukan milik ku. Aku mengaku, aku bodoh dalam membuat penilaian.

“Senyum mentari ku, senyum lah. Namun, senja tetap datang berpantun. Menjanjikan kegelapan pada ku.” – Hampir, Hujan

Walau apa yang mungkin sahaja berlaku, aku tahu ini cerita hidup ku. Dan kesalahan itu tidak akan berpindah hak milik atau di warisi keturunan ku yang akan datang. Dosa itu milik ku seorang. Aku bertanggungjawab atas setiap apa yang berlaku. Dan yang paling penting kesalahan itu tidak akan terhapus dari minda dan jiwa mereka yang pernah aku lukai. Contengan arang itu pasti masih kekal hitam dalam sejarah hidup mereka.

Sesungguhnya, aku pernah gagal dalam menjadi kan jasad pemberian ini sebagai wasilah mencapai redha Allah. Kini, apa yang layak bagi ku hanya taubat dengan harapan memuncak agar dosa-dosa ku terhapus. Aku yakin, hujung sana pasti ada cahaya selagi aku tidak berhenti meneruskan perjalanan dan terus lurus ke hadapan. Cahaya itu tujuan dan bayang-bayang hitam, gelap yang terhasil itu pasti tidak akan penat mengekori. Pasti ku pikul dosa ku sepanjang sayembara ini. Wahai, masih belum sudi kah memaafkan aku? :’(

Biar kan sahaja apa yang sudah kerana ia tak mungkin terubah. Aku mengaku bersalah. Aku mengaku bersalah. Sekian. Masa untuk berlumba-lumba ke sinar al-falah. Peperiksaan SEM 2? Challenge accepted!

[ p/s: Toksah selalu sangat terkenang kan dosa lalu hingga merencatkan kembara kehidupan. Harap sampai maksud nya~ ]

2 comments:

  1. beuty.

    weh asal ko fanatik dgn kucen kah?

    ReplyDelete
  2. wahaha..tade la fanatik mane..nanti aku citer..dalm entry seterusnya..

    ReplyDelete