Pages

Followers

Wednesday, April 25

Bukan Sekarang

Bismillahi Arrahman Arrahim

Pernah suatu ketika, perasaan itu muncul. Ketika diri rasa keseorangan. Jiwa rasa sepi, bebas melayang di ruang angkasa yang luas memutih. Satu rasa yang sungguh nikmat dan tidak pernah gagal membuat aku terasa ingin ke arahnya. Pffft. Mungkin kedengaran kelakar, kerana tulisan ini hakikatnya terjemahan minda separa sedar seorang lelaki yang sedang sibuk melayani yang tidak perlu. Ya, tidak perlu untuk masa sekarang. Iaitu perasaan untuk dicintai dan mencintai seseorang.

Hahah. Memang kelakar. Tergelak sendirian aku dibuat nya. Bayangkan, seorang lelaki yang mempunyai wajah yang dikatakan serius memanjang berbicara tentang cinta. Tak masuk akal. ‘Gila kah sang penulis? Menulis sesuatu yang di luar bidang nya.’ Tak mengapalah. Endah kan sahaja perkhabaran kurang indah yang terkeluar dari mulut mereka-mereka. Hanya aku sahaja yang tahu kenapa perlu untuk aku menulis tentang ini.

(Lagu Tapi Bagaimana oleh Spider, dimainkan dengan tiba-tiba)

Ya, hari itu, panahan dewa cinta jelas menusuk tepat ke arah kalbu yang sedia ada tertutup setelah tamat cerita lama yang tak langsung indah. Cerita lama yang menjadi satu cakar penyebab parut yang tak akan hilang. Panahan itu sendiri menjadikan aku gila sebentar. Susah untuk melupakan, dan lagi susah kalau lupa. Hati jadi kecamuk, jiwa muda ku bergelora. Umpama belayar di lautan samudera yang indah terbentang. Bezanya, aku tidak pula mabuk laut. (?)

Hanya sekadar satu siri pelayaran yang terhenti sejenak. Terhenti dek manis gula madu nya rasa cinta. Sumpah, aku ingin lagi merasa penangan itu! Oh, alangkah! Kehidupan bagai sifar masalah, hanya keindahan yang tersedia di hadapan ku. Tiada satu pun yang mampu menjadi aral yang melintang. Bah kan, jika ada, pasti sahaja aku lepasi. Diri terasa begitu gagah untuk menghadapi apa-apa sahaja dugaan yang bakal mendatang.

Namun, saat perasaan itu sampai kemuncak sakti, datang pula fikiran yang menghalang. Sebuah fikiran murni bersama misi yang suci, ‘Sedalam mana kah cinta ku terhadap Rabb Yang Maha Mencintai? Jika cinta suci ini belum aku takluki, layak kah aku untuk mengejar cinta dari makhluk yang dicipta?’ Zass~ Panahan itu kini layu. Patah. Terbelah. Hanya tinggal luka kecil yang kian sembuh hari demi hari.

‘Layak kah aku untuk bercinta dengan ciptaanNya walhal cintaNya sendiri tidak aku puja? Layakkah aku untuk merindui ciptaanNya walhal rindu itu tidak pula pernah tertumpu kepadaNya? Layakkah aku? Layakkah aku? Allah begitu kasih kepada ku, memberi setiap apa yang perlu, tapi tidak pernah pula aku sibuk walau sedetik, duduk rasa terharu. Layakkah aku, bergelar hamba kepada Rabb Yang Maha Esa?’

Bagaimana untuk aku jelaskan? Kau buat ku teruja, kau buat ku tertawa. Terbit rasa tersembunyi beku. Bagaimana untuk aku lepaskan perasaan itu? Hingga rasa cemburu seperti pasangan kekasih yang hangat bercinta. Dan tak sanggup berpisah. Walau hanya sekejap. Aku sangat merindui kau. Senang sekali kau ada. Tapi aku tahu tanggungjawab yang terutama; mengejar cinta Allah, Rabb Azza Wa Jalla.

Tapi bagaimana nak ku kata padanya, yang ada seperti tiada. Haruskah aku kejam demi rasa? Tolong lepaskan ku dari sengsara ini. Akhirnya, satu kata putus di buat. Apa nak jadi, jadi lah. Ini jalan aku. Walaupun payah tapi ini jalan aku. Jalan yang akan membawa ku jauh dari mimpi seorang pemuda yang di anggap indah tapi sebenarnya hanya lah dusta. Aku yakin, ini jalan yang benar. Saat jari-jemari menari indah di atas telefon touch-screen, aku hanya buat tak tahu. Biarkan sahaja jari itu berkarya dengan sendiri.

Tanpa segan silu, punat send di picit mesra. Dan berakhir lah satu ritual cinta yang mungkin sahaja akan membuat aku terleka dan terluka buat kali kedua. Dia bukan tak cantik, dia bukan tak baik. Hanya kekosongan yang ada. Di sudut hati ku tak bisa diusik. Hingga cinta jadi kematu. Tiada yang nak gaduh. Tiada yang nak tentang. Hingga rasa menjadi kering kontang. Jika ada jodoh, pasti ada masanya. Tapi mungkin, bukan sekarang. :’)

[ p/s: Walla! Berpeluh-peluh Penulis Jalanan menulis entri kali ini. Wahaha. Hurm. :’) ]

1 comment: