Pages

Followers

Friday, April 13

5S (Sisih-Sapu-Susun-Seragam-Sentiasa amal)

[ PERHATIAH: Ini adalah artikel promosi projek pemula gaya (baca: trend setter) 5S. Tiada yang mustahil! ]

Sisih.
Sisih segala kejahilian dalam sanubari hati hingga ke seluruh laman nurani. Pastikan ketiadaan penyakit hati yang kronik seperti dengki, syakwasangka, ujub dll. Jika ada, sila sisihkan dengan kadar yang ekstra cepat dan bergaya. Diingatkan juga, jangan benarkan sebarang item yang mampu menjerumuskan umat manusia ke dalam lembah berapi, Neraka Yang Menyala-Nyala, berada di dalam lingkungan jarak kehidupan rutin sebagai hamba Allah yang sejati.

Jika didapati kelibat apa-apa objek yang mencurigakan, keperluan untuk beraksi dengan cemerlang bagi menyisihkannya adalah amat vital. Tiada alasan sebagai pembela, sisihkan sahaja dengan hati yang riang ria gembira tidak kira masa. Sisih segala video, movie serta lagu sang kerapu tanpa malu-malu kucing Parsi. Recycle Bin (untuk lappy) yang tersedia, pasti mampu menerima penyisihan yang berlaku. Malahan pula, mereka pasti berasa bangga tidak ingat dunia kerana dapat berkhidmat dengan mesra.

Sapu.
Sapu habis segala saki baki kekotoran dan habuk-habuk jahiliah yang bertebaran merata-rata. Tidak dilupa sesawang jahiliah yang berasa diri mereka selamat di siling, sapu mereka habis-habisan. Gunakan keupayaan penglihatan yang sungguh nikmat bagi mengesan dan membersihkan ruang atau sudut yang tercemar. Jika kesan kekotoran terlalu amatlah sukar untuk ditangani, jangan segan untuk mempergunakan Hikmat Mop Basah Merata-Rata dan Hikmat Gosok Sampai Berkilat Gosok dengan senang hati.

Berusaha dengan gigih tanpa ada rasa pelik (!). Gunalah kelengkapan seperti penyapu, kain buruk basahan serta penyodok sesampah agar setiap aksi yang dilakukan insyaAllah bertambah efisien. Jangan pula lupa akan kekotoran najis-najis burung yang kental mencorakkan cermin-cermin tingkap nako. Sapu juga sampai selesa. Setelah selesai, anda patut berasa bersyukur. Minum sedikit air dan rehat buat seketika sebelum meneruskan lagi perjalanan yang sumpah panjang.

Susun.  
Susun segala strategi hebat-hebat bagi melawan seteru jahiliah yang tiba-tiba kian mengganas. Ingat, jahiliah yang tersusun akan mengalahkan haq yang tiada tersusun (!). Dalam menyusun atur gerakan yang versatile, komrad yang berhati mulia, berhati suci dan berhati-hati akan memudahkan lagi segala urusan. Tambahan pula, disebabkan jahiliah itu berbahaya untuk jiwa-jiwa manusia yang nipis ibarat kaca cermin mata, anda perlu bergerak dalam kumpulan.

Sesungguhnya, biri-biri putih yang seekor, pasti dibaham serigala kelaparan yang tidak pernah cukup makan. Sebaliknya, jika bebiri itu hidup dalam satu kawanan yang kukuh ukhuwahnya, nescaya serigala tiada lagi memberanikan diri untuk menerkam, mengigit dan makan tanpa baca doa makan. Malah, mungkin sahaja serigala itu akan teringin untuk jadi bebiri putih dan akhirnya turut menyertai kawanan bebiri tersebut. Eh, itu amat mencurigakan?

Seragam.
Seragamkan semua percaturan seperti yang telah dirancang. Jangan ada yang berlainan cara kerjanya, karena kita punya fikrah yang sama. Kita berjuang hanya untuk agama Allah. Kita berjuang hanya untuk mendakap redha Allah. Kita berjuang bukan atas urusan peribadi. Kita berjuang segalanya kerana Allah. Nawaitu setiap komrad perlu seragam. Pabila keseragaman jelas tercapai, jalan menuju sinar kejayaan pasti akan menyinar dengan gemilang. Ini pasti!

Tapi ingatlah, jalan ini penuh dengan onak duri ranjau beribu batu. Salah niat, pasti terundur kembali ke belakang. Oleh itu, seragamkan niat, kerana tujuan kita satu. Ayuh. Mari menuju seraya mengecap kejayaan yang telah dijanjikan. Ayuh. Jangan pula kita terlepas. Kerana peluang hanya mengetuk-ngetuk muka pintu sekali sahaja dan tidak pula berkali-kali. Mungkin sahaja peluang itu akan lesap jika dibiarkan tanpa genggam. Jadi, kembali seragamkan niat.

Sentiasa Amal.
Sentiasa amal apa yang dipelajari, jangan tahu cakap sahaja. Sesungguhnya Allah melihat pada amal, bukan pada berjaya atau gagal. Semoga segala usaha sisih, sapu, susun, seragam dan sentiasa amal kita diredhaiNya. Amiin. :)

p/s: Keep heart clean. Buat tanda aman.

No comments:

Post a Comment