Pages

Followers

Sunday, May 27

Kempen Hapuskan Pemikiran Kurang Pandai I

Bismillahi Arrahman Arrahim
"Bila saya pergi ke surau dan masjid. Saya nampak ramai jemaah yang sudah lanjut usia. Mana perginya remaja yang sebaya dengan saya?" Surau dan masjid sepatutnya menjadi satu pusat utama kegiatan ummah. Baik tua, mahupun muda.

Namun, hampir setiap rumah ibadah kelihatan suram dan tidak hidup. Ironinya, pabila ditimbulkan isu sebegini, kebanyakkan masyarakat akan bertindak menuding jari-jemari ke sana sini menyalahkan orang di sebelah. Wahaha. Ini kelakar!

Baru-baru ini saya berkesempatan ke satu kursus yang agak mustahak. Dan saya masih ingat satu ayat yang amatlah awesome sekali:

“Dulu, bila kanak-kanak kecil bermain-main di surau, para jemaah yang kononnya senior akan memarahi mereka. Tapi bila besar, kanak-kanak yang dah besar ni (pemuda dan remaja) pula disalahkan kerana tidak mahu, enggan, kurang gemar, tak suka mengimarahkan surau dan masjid yang ada. =.=’ ” 

Wahaha. Kelakar bukan? 

Hadoi. Macam manalah generasi pelapis muda-mudi ingin ke surau jika dari kecil lagi telah diasuh dengan marah-marah dan caci-maki. Sungguh kasihan. Sob. Sob. Oh, ya!

Perlu diingatkan, penulisan ini ditujukan kepada umum bukan kepada pak cik, mak cik dan budak surau sahaja. Kita tak mahu menunding jari. Sebaliknya, kita mahu sama-sama bergerak menuju misi abadi. Buat tanda keamanan. ;)

Jika mahu mengajak remaja ke surau perlulah didik mula dari kecil lagi. Nanti bila rebung dah jadi buluh, memang penat lah. Teringat satu kisah, berkenaan peranan masjid di negara Barat. Sebuah kisah yang bagi saya amat indah.

Ketika kanak-kanak di negara berdaulat ini kadang-kala dimarahi untuk bermeriah di surau atau masjid. Nun jauh di masjid kat mana entah, kanak-kanak dirai di masjid dengan majlis sambutan ulang tahun hari lahir dan pelbagai lagi aktiviti yang menarik.

C’mon lah. Mereka masih kanak-kanak, suka kan kegembiraan. Apa salahnya jika kita bentuk satu kenangan indah yang bakal menjadi tautan antara hati anak tersebut dengan ruh masjid. Insya’Allah. Kelak bila dewasa mereka pasti lebih gembira untuk ke masjid dengan penuh semangat.

Oops. Maaf. Teremosi tiba-tiba. Tunduk style Jepun. Kemudian datang seorang mak cik mengajukan soalan, 

“Tapi Penulis Jalanan, anak-anak mak cik semua dah besar panjang. Dah tak ada yang kecil-kecil, mak cik nak didik lagu ni.”

Err.. Tak apa, jangan risau mak cik. Saya tak habis tulis lagi. Ehehe.

Dalam menyeru remaja ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran. kita perlu tahu tabiat umum seorang remaja. dengan mengetahui tabiat ini, lebih mudah lah untuk kita berurusan dengan mereka. Baiklah.

Remaja sebenarnya suka dibelai dan dalam pada masa yang sama suka dipercayai, diiktiraf sebagai seorang remaja muslim. Remaja suka dihargai. Remaja juga suka memberontak sama ada dengan tangan, lisan atau hati. Ish. Ish. Kadang-kadang, tertimbul juga isu jahil seperti yang berikut:

“Mereka (remaja) dah besar, pandai-pandailah mereka nak jaga diri. Hadoi.”

Wah, amat sedap dan lazat ungkapan tersebut. Apa guna kita punya ilmu jika tak mahu berkongsi dengan golongan pewaris ini. Rugikah jika kita berkongsi? Luak kah nasi di dalam perut jika kita mengajak ke arah kebaikan?

Kita kena tahu, remaja merupakan generasi pewaris yang bakal mengambil alih tampuk pemerintahan dan bakal meneraju bahtera negara sama ada ke taman syurga atau lembah neraka. Na’udzubillah. 

Dan lagi, perlu diketahui, remaja sebenarnya dalam proses mencari hala tuju kehidupan. Baru bertatih dalam mengenal potensi diri dalam erti menjadi seorang Islam. Remaja perlukan tangan yang membimbing. Seseorang yang mampu dijadikan ikutan.

Sesungguhnya, sebaik-baik pemimpin adalah Sultan Muhammad Al-Fateh. Sebaik-baik tentera adalah tentera yang menawan Kota Konstatinopel. Dan yang paling mustahak, sebaik-baik teladan dan ikutan adalah Nabi Muhammad SAW.

Jadi, selayaknya kita semua berakhlak dengan menjadikan Rasulullah SAW sebagai qudwah hasanah. Saya tak rasa Nabi Muhammad SAW suka marah-marah makhluk pemuda tak tentu hala. Buktinya, ramai di kalangan sahabat merupakan dari golongan remaja-remuji dan pemuda-pemudi. Kan?

Perlu diingatkan, remaja juga manusia. Dan setiap manusia itu tidak langsung sama dengan yang lain. Setiap manusia ada tabiat unik yang tersendiri. Hatta walaupun mereka ini punya talian darah dan daging yang sama. Wah!

Dalam erti kata lain, setiap manusia mempunyai hati yang berlainan kuncinya. Jika mahu tawan manusia, tawanlah dahulu induknya iaitu hati manusia. Analogi mudah, jika mahu tangkap tikus perlu guna keju. Jika mahu tangkap pokemon pula perlulah guna pokeball. Wahaha.

Namun, mencari kunci hati ini bukanlah tugas yang mudah. Sesusah menangkap paus di Lautan Pasifik, malah lebih susah-payah. Ohoho. Percayalah! Kalau nak pukul lalat yang kecil dan pantas pun perlukan kudrat yang banyak, inikan pula nak ketuk pintu hati yang kita langsung tak nampak.

Hadoi. Menyusahkan betul!

Tapi tak mengapa, kerja kita adalah berusaha sebaik yang mungkin untuk mengajak mereka mengenal Allah SWT. Suka sangat-sangat saya ingatkan, kerja kita bukan nak kasi hidayah sebab bagi hidayah itu urusan Allah SWT.

Tugas kita hanyalah berusaha semacho yang mungkin untuk menyebarkan risalah suci tanpa mengharapkan sebarang bentuk imbalan. Woah!

Ayuh, remaja-remuji, pemuda-pemudi, ikhwah, akhowat seantero alam. Jom serbu masjid dan surau yang berdekatan! 

( p/s: Oh, indahnya bercuti di rumah. Lalala. )

6 comments:

  1. Oh.. Kursus Mustahak eh? eh, kursus ke.. ^.^ hehe

    ReplyDelete
  2. hapdet ni panjang sy yakin Abi Noah tidak baca sampai habis :P

    jum revolusi mesjid :)
    peace . aman tanpa perang :)

    ReplyDelete
  3. @Abi Noah: agak mustahak la jugak..

    ReplyDelete
  4. @Inspektor Saahab:

    jom ramai2 meriah kan masjid..hmm..agak2..klau himpunan sejuta belia dilaksanakn di masjid rmai ke yg datang..?hmm..i wonder..

    ReplyDelete
  5. Meriah je.. jemput la ustadz2 yg femes2.. tapi x.. Perkara yg melaghakan jugak yang dibuat.. x faham betul..

    ReplyDelete
  6. @pokemon:

    entahlah..pasti ade hikmah di sebalik smue ni.. >.<

    ReplyDelete