Pages

Followers

Wednesday, May 16

Selamat Hari Emak

Bismillahi Arrahman Arrahim

“Ada apa dengan Hari Ibu? Bukankah dalam Islam menyatakan yang kita wajib menyayangi dan mentaati ibu kita 24/7 tanpa henti? Ah, ini semua datangnya dari Barat! Tak boleh ikut. Bahaya ni. Dakyah mereka, untuk merosakkan pemikiran umat.”

Saya mengangkat tangan. Tapi, saya tak rasa benda ni salah pun. Kalau benda baik dan tak menjejaskan akidah, boleh je kalau nak ikut, kan?

“Tak boleh! Tak boleh! Semua benda dari Barat ni merosakkan.” Eh, siapa kata? Setakat ni, kat planet Bumi okay je. Kalau betul lah semua benda dari Barat ni jahat, kenapa masih ada yang tak segan silu mengamalkan budaya kuning yang terang tang tang salah dari setiap sisi hokum agama yang tercinta? Takde pun yang nak larang kaw-kaw.

Wah. Saya bukan nak cipta hokum ya. Saya bukan ahli majlis fatwa mahupun ustaz di sekolah-sekolah. Jangan salah sangka pula. Cuma nak buka minda, berfikir luar kotak lebih seinci dalam melihat peta dunia.

Kalau benda baik, apa salahnya kita ikut. Buat yang keruh, ambil yang jernih kristal permata cahaya. Sebenarnya, tak perlu kot nak argue pasal benda camni. Kan? Senyum sambil buat tanda keamanan. Er. Mungkin tak keterlaluan jika saya cakap, saya sendiri pun tak tahu bila Hari Ibu tahun ni.

Maafkan saya. Saya tak sengaja. Tunduk kecewa. Hari tu pernah google, tapi banyak pulak tarikh yang keluar. Hadoi.

Disebabkan saya (mungkin) sudah terlambat ‘beberapa’ hari, entri kali ni memang amat serius dituju khas buat Emak seorang sahaja. Kepada pembaca yang lain, kena mintak kebenaran Emak sebelum membaca sampai bawah. Ish. Saya tak tipulah.

Em. Oh, ya. Takkanlah anda kenal siapa Emak saya, kan. Eheh. Kalau macam tu, anda terpaksalah mintak kebenaran emak/mama/ibu/ummi kandung anda sahaja. Boleh, kan?

Oh, Emak yang tercinta. Sekarang, dah hampir 19 tahun berserta 9 bulan dapat berkasih sayang dengan Emak. Siapa sangka, Allah kurniakan seorang anak yang agak keras kepala kepada Emak. Selalu sangat rasanya. Eh.. Selalu sangat pastinya anakmu ini mengguris-guris hati.

Tapi amat serius sekali, jarang pulak anakmu ini melihat Emak menangis pilu kecewa hampa. Mungkin anak mu kurang observant dengan raut muka Emak.

Mesti penatkan dulu Emak bawak ke hulu ke hilir selama 9 bulan lamanya? Ya,lah. Mestilah penat, kan. Nama pulak anak lelaki. Menendang-nendang pasti menjadi rutin harian. Tapi Emak tetap kuat melayan kerenah anakmu ini.

Bila dah besar pun, Emak tetap tabah menjaga kami berlima dan termasuk Ayah. Jadi, kesemuanya 6 orang yang Emak jaga. Tapi. Anakmu pula, masih gagal dalam memikul amanah menjaga mu yang seorang. Oh.

Sebenarnya, ada banyak cerita yang nak dikongsi. Cuma mulut sahaja yang begitu berat untuk membagi. Kalau ikutkan, semua benda nak cerita. Cerita pasal exam. Cerita pasal kura-kura. Cerita pasal kaki yang terseliuh. Cerita pasal si dia. Eh. Ohok. Ohok. Heheh.

Bila difikirkan, Emak banyak tanggungjawab. Kunci mulut jelah alamatnya. Simpan dulu segala cerita. Sampai masa, baru nak cerita semua.

Tapi. Kadang-kadang terfikir jugak. Bila masanya akan tiba? Jam kat dapur, jarum tangan, jam pasir, jam analog semuanya tak pernah berhenti berputar. Kecuali, kalau rosak atau habis bateri. Tu pun, pasti Emak hantar kat kedai suruh baiki.

Jadi, bila ya masa yang sesuai? Entahlah. Anakmu mungkin sahaja kurang arif dalam hal sebegini rupa. Takut juga, jika tiba-tiba sampai masa dan detik itu. Oh. Tapi percayalah.

Percayalah, yang anakmu ini amat menyayangi mu. Tak kira masa. Tak kira tempat. Tak kira lah apa-apa pun. Cuma yang kurang. Anakmu ni sangat tak pandai mengambil hatimu. Anak mu ini terlalu ego dan leka dengan kisah hidup bersama rakan-rakan di kolej.

Terlalu sibuk dengan cerita Doraemon. Terlalu juga sibuk dengan muka buku. Tapi kan. Dari 3 Mei baru ni, anakmu dah tak buka muka buku. Sebab ada exam. Hihi. Muka bangga sedikit.

Oh, Emak! Maafkan segala apa kesalahan yang menguris, mencakar-cakar hati dan jiwa mu itu. Anak mu ini terlalu bodoh. Bodoh kerana tak pandai menghargai mu dari waktu ku lahir sehingga ke hari Selasa 15 Mei. Maafkan ya. Ya, mungkin sahaja anakmu tak pandai berkata-kata di hadapan mu.

Tapi melalui perutusan belog ni jualah menjadi medium untuk menyampaikan segala apa yang terbuku berjilid-jilid dalam hati. Semua cerita yang gagal disampaikan. Segala kisah yang tertunda lamanya. Dalam belog inilah segala apa yang perlu Emak tahu. Segalanya tertulis dedikasi khas buat Emak.

Ya Allah, Ya Tuhanku, kau sayangi lah kedua ibu bapa ku, sebagaimana mereka mengasihi ku semenjak ku masih kecil. Kau rahmatilah dan berkatilah kehidupan mereka berdua sehingga akhir usia mereka. Dan Kau masukkan lah mereka ke dalam golongan hamba mu yang akan masuk terus ke Syurga. Ameen ya Rabbal Alamin.

Mungkin perasan sendiri, tapi anakmu ini semakin berubah. Berubah menjadi seorang yang lebih baik dan kacak bergaya. Wahaha. Oh, tak sabarnya nak habis exam balik rumah jumpa Emak. Ehehe. Harapnya, Emak sedang tersenyum gembira tatkala membaca belog sarat dengan entri nukilan anak ketiga mu ini. "Bangde sayang emak!"

Hah! Buat anda yang sedang baca hampir ke penghabisan, jangan lupa pulak. Nanti, jumpa emak/ibu/ummi/mama, peluk mereka sambil mengatakan, “Saya sayang emak!” dengan seikhlas hati. Kemudian, cakap saudara Penulis Jalanan kirim salam. Ahah. Sekian. :)

(p/s: Wohoho.. Baru dua hari exam, rasa macam tengah berperang dengan Raksasa Gorgon bersayap, terbang tinggi melangit pula. Cabaran betul.)

4 comments:

  1. :') keep it up .
    jazakallah atas perkongsian :)

    ReplyDelete
  2. untuk meraikan Hari Ibu tidak menjadi masalah sekiranya kita tidak mengkhususkan kepada tarikh2 tertentu.

    Ana ingin berkongsi maklumat sekiranya enta sudi untuk membacanya:

    http://sumayyah-safiyyah.blogspot.com/2012/05/bolehkah-menyambut-hari-ibu.html

    jazakallah

    ReplyDelete