Pages

Followers

Tuesday, May 15

Oh, Hidayah!

Bismillahi Arrahman Arrahim

Baru-baru ni, cerita pasal Mak Cik Hidayah tersebar luas kat kolej aku (mungkin tak aplikabel untuk pelajar wanita). Heheh. Orang yang pergi majlis hari tu, mesti pernah dengar pasal ni. Jadi, aku cuba lah siasat, soal selidik dan segala bagai. Ada baaanyak sangat versi. 


Mana satu cerita yang asal, aku tak tahu. Ada cakap. Mak Cik Hidayah ni datang time Subuh. Ada pulak cakap, Mak Cik Hidayah ni datang time ekzeminasi je. Dasyat! Tapi semua versi ni ada satu persamaan yang ketara. Mak Cik Hidayah ni suka ketuk pintu hati. Oh.

Ketuk pintu je ke? Kerut dahi. Ahah. Mesti lah ketuk pintu je. Kau nak lebih-lebih buat apa? Muka musykil. Ah, lupakan!
Bila hidayah ni datang yeh? Hidayah tu biasanya datang tiba-tiba. Datang dalam diam. Datang dalam terang. Datang dalam pelbagai formasi mustahak. Tapi kalau takat melukut di tepi gantang, manakan Mak Cik Hidayah kunjung datang. Cewaah! Tapi serius taw, hidayah ni memang datang dalam pelbagai bentuk dan rupa. 


Terkadang, kita tak perasan pun. Sebabnya, manusia suka ambil remeh tentang apa yang berlaku di sekeliling. Contoh mudah. Baca belog entri panjang-panjang. Insaf. Menangis ribut taufan. Dan kemudian, beraksi seperti tiada apa yang berlaku? Hampeh!

Contoh lain. Waktu peperiksaan, hidayah ni suka datang. Suka ajak orang beribadah, minta kebaikan kat Allah. Sebab tu lah surau biasa penuh time cenggini. Ohoh. Pedas! Tapi jangan khuatir. Mungkin juga melalui ekzem, Allah taburkan hidayah dalam jiwa-jiwa manusia. Beruntunglah kamu yang terpilih. 


Paling utama, adalah bagaimana kau menghargai dan mensyukurinya. Jangan takut kalau-kalau orang kata kau hipokrit. Tapi taubat lah sepantas The Flash jika apa yang dikata itu benar. Nau’dzubillah min zalik.

Jadi selesai di situ, hidayah boleh dan mampu datang bebila masa. Di mana jua kita berada. Dalam pelbagai bentuk dan rupa. Mungkin hidayah datang melalui kaki yang tiba-tiba terseliuh. Mungkin hidayah datang melalui SMS; mengajak orang berpuasa sunat. Ahah. 


Mungkin hidayah datang dari pintu ke pintu ketika Subuh. Mengejut mereka yang tidur, agar bangkit menyembah Allah. Mungkin hidayah datang ketika membelai kepala anak kucing yang comel dan kuat tidur. Mungkin juga itu. Mungkin juga ini. Aku harap poin yang cuba disampaikan, dapat dihadam sempurna.

Oh, ya. Kalau hidayah datang jangan buat kurang pendidikan pula tahu. Aku dah nasihat. Bukan pisang je tak berbuah dua kali. Hidayah pun mungkin tak berkunjung dua kali juga. Andai terasa hidayah sudah mari. Jangan tunggu lama-lama, terus berusaha perbaiki diri dan perbanyak amalan. 


Dekati alim ulama’, tambahkan ilmu pengetahuan. Dan minta dengan Allah supaya hidayah dan taufik itu berkekalan. Jangan lupa pula. Senyum panjang.

Eh, macam mudah je? Anda biar betul? Er. Dari tadi saya sudah serius. Kalau hidayah datang, layan je lah betul-betul. Apa masalahnya? Oh, wahai! Pasti rumah pernah dikunjungi tetamu, bukan? Hah. Macam mana nak layan tetamu? Senyum. Kasi makan, kasi minum segala bagai. Dan layan sehabis baik. Pastikan tamu itu berasa senang dan riang ria gembira tika datang bertandang. 


Begitulah analoginya. Jadikan hidayah itu tetamu kehormat yang datang mengetuk pintu hati. Asal ketuk je, terus bagi masuk. Tekan loceng je, terus buka pintu. Bagi salam je, terus jawab, sapa masuk. Hmm. Lebih kurang begitulah.

Then, bila dah rasa macam beriman tu, jangan pulak cuba-cuba nak khianati hidayah. Hidayah tak suka orang yang curang. Ini serius! Kalau hidayah cuba dimadukan dengan jahiliah, pasti hidayah akan cabut lari berganti-ganti. 


Mungkin jugak, pergi dan merajuk tak mahu kembali. Entah. Siapalah yang tahu, kan? Hidayah itu 100% milik Allah. Allah berhak mencabut dan mencampak hidayah ke dalam hati mana-mana manusia. Kau ada apa masalah? Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui.

Akhir sekali, suka aku ingatkan. Aku berbelogging bukan untuk menyampaikan hidayah. Tapi untuk mencari hidayah, juga seperti kamu. Kan, hidayah itu milik Allah? Senyum sambil nampak gigi. Wee~

(p/s: Kepada senior yang bernama Hidayah yang mengambil kalkulator Penulis Jalanan secara diam-diam tempoh hari untuk menjawab peperiksaan subjek Environmental Science; terima kasih sebab pulangkan kalkulator berkenaan. Full stop.) 

No comments:

Post a Comment