Pages

Followers

Thursday, June 6

Amnesia

Panasnya mentari langsung memuncak. Aqil terus berlangkah. Merentas selang-selang jalan yang disibuki deretan kereta.

‘Uish. Panasnya!’ Aqil mengeluh.

Matanya meneropong di keliling. Mencari tempat duduk. Sudah penat kakinya berjalan. Sejak dari pagi tadi sampai sekarang pun belum berhenti. Di tambah pula dengan bahang matahari, Aqil jelas tampak keletihan. Mukanya yang membujur dibasahi peluh. Dia lantas mengambil sehelai kain dari poket belakang seluar jeans birunya. Seusai mengelap peluhan, dilipat kemas dan disimpan kembali kain itu. Dia terus meninjau sejauh yang mungkin. Berkerut dahinya mencari teduhan. Apabila gagal menampakkan tempat untuk melabuhkan punggung, Aqil terus melangkah lagi.

***

Kesibukan kota begitu mengasyik. Dari jauh kelihatan seorang pemuda lingkungan 20 tahun keluar dari kedai 7 Eleven. Di tangannya ada sebotol air mineral. Dia laju duduk di tangga hadapan sebuah pasaraya. Penutup botol dibuka kemas. Dia meneguk air penuh dahaga. Tekaknya mengering berikutan panas yang membahang.

‘Fuhh! Lega rasanya,’ Aqil bermonolog.

Botol itu kembali ditutup kemas. Masih lagi berbaki air walau sedikit cuma. Diletakkan botol dekat di tepi duduknya. Aqil pun mendongak ke atas, menduga di mana dia berada. Ternampak suatu tulisan besar.

‘Mega… urm… megamall?’ dahi Aqil sedikit berkerut.

Dia tertanya. Kenapa begitu ramai orang keluar masuk? Akibat rasa ingin tahu, Aqil terbawa ke dalam pasaraya tersebut. Luas. Begitu banyak kedai. Begitu banyak manusia. Aqil sendiri tidak tahu ke mana ingin dituju. Melihat pada sekumpulan remaja belasan tahun yang baharu sahaja menaiki tangga bergerak, Aqil menuruti mereka.

***

“Ya, bang. Nak tiket untuk cerita apa yeh?” tanya penjaga kaunter.

“Hm… Saya nak yang sama dengan diorang tuh,” Aqil menunjukkan ke arah kumpulan remaja tadi.

Selesai membayar, Aqil terus menapaki mereka. Namun, dia sedikit ketinggalan dan langsung ‘ditinggalkan’. Aqil bingung tidak tahu perlu ke mana. Bertambah bingung melihatkan tiket dipegangannya.

‘Uish… Nak masuk pintu mana neh?’

***

Air mineral diteguk lagi. Habis. Lalu dicampak buang ke dalam tong sampah biru. Gagal. Lontarannya tidak mengena sasaran. Aqil mengutip kembali botol itu dan membuangnya penuh cermat.

‘Hadoi… bosannya…’

Kedengaran derapan kaki berpusu-pusu orang berjalan. Baru keluar dari panggung wayang agaknya. Mungkin tayangan cerita sudah habis. Di keramaian orang itu, kelihatan kumpulan remaja tadi. Mereka berjalan menembusi orang-orang dan berkumpul di suatu ruang. Mereka berbisik sesama mereka. Saling ketawa dan bertepuk tampar lelaki perempuan. Mungkin bercerita pasal tayangan tadi. Sampai suatu ketika, mereka berlambaian tangan dan mengarah mengikut jejak masing-masing.

Salah seorang dari mereka meluru ke dalam lif. Dan Aqil juga ikut bersama.

***

‘Eh, dah malam rupanya.’

Gemilangnya pencahayaan di dalam pasaraya berjaya menipu Aqil akan gelapnya malam yang sudah membunuh siang. Aqil kini berada bersama seorang remaja. Tapi Aqil tidak berani ikut dekat-dekat. Dia cuba menjarakkan dirinya. Dia tidak tahu apa yang bijak dibuat. Khuatir juga jika sebarang tindakan, akan bawa padah pada dirinya. Oleh sebab itu, dia hanya menurut sahaja ke mana remaja tersebut berpergian. Ke McDonald di ikut sama. Ke kedai buku juga begitu.

Tepat jam 8.10 minit malam, remaja tersebut langsung keluar dari pasaraya itu dan menahan sebuah kenderaan yang tertulis kereta sewa di atasnya. Dia pantas masuk ke dalam. Aqil hanya memerhati. Kemudian, laju sahaja kenderaan itu meluncur hilang dalam kesuraman malam. Meninggalkan Aqil yang seorang. Dia terkedu.

***

Jika di kala siang, matahari menjadi sang enemi. Di malam pula, bulan menjadi peneman sepi. Aqil terus menjauh meninggalkan Megamall. Lelampu jalan serta cahaya dari kenderaan yang bergerak pantas menerangi langkahan Aqil. Dia terus berjalan bagai tiada arah tuju. Namun, orkestra yang berpusat di perut memberi signal merayu agar pergi mencari makanan. Dan Aqil pun ikut sahajalah.

***

“Burpp!”

Kenyang. Sepinggan nasi goreng USA dan air limau nipis ais berhasil mendiamkan merdunya simfoni sang perut. Datang seorang brader menghampiri. Dia mengambil pinggan dan cawan yang selesai digunakan dan mengelap meja penuh cermat. Dia menghantar semua pinggan mangkuk ke bahagian dapur dan datang kembali.

“Bang, malam ni kitorang tutup awal sikit. Sebab nanti ada match Man U lawan Man City. Abang ni pelanggan last kitorang,” brader tersebut berkata penuh bersahaja.

***

Kembali. Aqil berbalik ke pasaraya yang tadi. Orang tidak seramai sebelum ini namun masih agak ramai. Aqil masuk ke dalam. Sejuk. Dia menggigil sedikit. Ditinjaunya keliling ruang. Aqil berjalan. Dan melewati sebuah kaunter yang tertulis padanya, ‘Kaunter pertanyaan’.

“Abang, saya nak tanya boleh?” Aqil mula bicara.

“Hah. Apsal?” penjaga kaunter membalas tanya.

“Saya sebenarnya tak tahu nak pergi manalah, bang.”

“Kalau macam tu, kamu balik jelah ke rumah. Itu pun nak tanya aku.”

“Tapi… saya tak tahu rumah saya kat mana. Macam mana?”

***

- Iklan 10 minit. Baru suspen sikit. Heheh. Nyioh!

***

- Okay! Iklan dah habis. Selamat teruskan pembacaan! Wahaha. -

***

“Kamu ni mesti hilang ingatan.” Teka penjaga kaunter. “Hm… Kamu ada ingat mana-mana tempat tak?”

“Ada. Dua tempat.”

“Hah. Kat mana tuh?”

“Saya ingat dua tempat je. Shurga dengan Neraka. Tapi saya tak tahu nak pergi mana satu.”

‘Erk… Budak ni. Main-mainkan aku ke?’ monolog penjaga kaunter. Peluh kecil.

“Hm… Kalau abang, nak pergi mana satu yeh?” sambung Aqil lagi.

***

“So, in the first place why did you come here?”

“Saya… saya pun tak pasti,” terkebil-kebil Aqil cuba menjawab pertanyaan manager pasaraya tersebut.

“And… Now, you are telling me, that you don’t know where to go, right?”

“Er… Yeh, macam tu lah,” balas Aqil lambat, cuba memahami bahasa asing tersebut.

“Plus, you only remember two places, which are Heaven and Hell. Hm… Interesting indeed.”

“Encik… Encik rasa… saya patut pergi shurga ke neraka?” Aqil mula bertanya.

***

Malam gelap. Hujan renyai-renyai. Angin bertiupan begitu berbahasa. Bulan mengambang. Dan Professor Lupin dengan tiba-tiba sahaja bertukar menjadi serigala jadian. Suasana menjadi cemas. Harry Potter dan Hermione pantas lari ketakutan.

“Aqil tak nak tidur lagi ke?” tanya seorang perempuan tua.

“Belum lagi kot. Nanti sikit, lepas dah habis cerita ni, Aqil masuk tidur yeh. Ibu pergi lah tidur dulu,” balas Aqil begitu sopan.

“Okay. Nanti jangan lupa tutup kipas dan lampu yeh.”

Ibu pun berlalu pergi. Dia sangat bersyukur kerana akhirnya anak kesayangannya itu selamat pulang ke rumah. Mujurlah manager pasaraya tadi panjang akal. Diikutnya alamat pada kad pengenalan Aqil dan selamatlah tiba Aqil di kediamannya yang terletak di taman perumahan Bukit Rangin. Rupa-rupanya, Aqil adalah salah seorang daripada jutaan manusia yang mengalami masalah amnesia. Dia terlupa dia berasal dari mana dan dia juga terlupa tujuannya diturunkan ke dunia.   

-THE END-

enonimus: Aduhai. Terlupa kita nak masuk shurga.

No comments:

Post a Comment