Pages

Followers

Sunday, April 14

Quwwah

Bismillahi Arrahman Arrahim

Tadi. Aku geledah dinding seorang ikhwah. Dan tak perlulah aku sebutkan nama dia. Sebab dia dah tak ada (okay.. sekarang mungkin anda tahu siapa dia..kan?). Hm. Entahlah. Terkadang. Bila aku rasa kehilangan. Bila aku rasa keseorangan. Bila aku ditimpa kebuntuan. Seringkali dinding dia menjadi tujuan sekunder (tujuan primer pastilah Allah sahaja). Kerana dia sumber inspirasi. Kerana dia seorang murabbi. Di situ juga aku mengutip saki baki kekuatan yang terpamer. Sebab aku tahu. Aku tidak kuat. Aku tidak kuat melawan arus yang cuba ku renangi. Masih banyak yang wajib ku pelajari. Berikut beberapa mutiara kata yang ingin benar aku kongsikan:-

  1. "..persaudaraan adalah mu'jizat, wadah yang saling berikatan, dengannya Allah mempersatukan hati-hati yg berserakan, saling bersaudara, saling merendah lagi memahami, saling mencintai, dan saling berlembut hati..." -sayyid Qutb- 
  2. Kefahaman itu menggerakkan, bukan membebankan 
  3. Biarlah kepenatan itu yang merehatkan kita, bukannya kerehatan itu yang memenatkan 
  4. "...Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi sekalian manusia..." (al hajj:78) 
  5. "Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka tidak merubah (janjinya)," (Al ahzab:23)
  6. "Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki; (Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka bergembira dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang), yang masih tinggal di belakang, yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (iaitu) bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. Mereka bergembira dengan balasan nikmat dari Allah dan limpah kurniaNya; dan (ingatlah), bahawa Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang beriman" (ali imran : 169-171) 
  7. Dahulu Sayyid Qutb tidak pernah mengenali Hasan alBanna., tapi atas perginya Hasan alBanna Sayyid Qutb pula yang menyambung perjuangan beliau dan muncullah ribuan pemuda seiras dengan kehebatan Hasan alBanna selepas pemergian sang muroobi. 
  8. "If you believe in justice, surely you believe in the hereafter, because this world is not just."-Ustadh Nouman Ali Khan 
  9. Tidak mungkin seseorang bisa keluar dari kejahiliyahan dan memperoleh darjat yang tinggi di sisi Allah tanpa tekad, kemauan dan kerja keras (Ustaz Rahmat Abdullah). Malas tiada ubatnya. Malas datang kuliah, malas hadir masjid, malas tilawah Quran... Jadilah hamba yang rajin. 
  10. "jahiliyyah ni korg kene tggalkan sepenuhnya! kalau korg duk sebuk buat prkr2 jahiliyyah dlm ms yg sm nk dptkn cinta Allah, samalah mcm korg bwk peti ais naik gunung everest! kan bodoh tu! " 
  11. "kalaulah ada sekor lembu ni dijaga elok2 smpai sekor nyamuk pun xhggap, n sayur2nya di jaga dgn baik mnggunakan plbgai kaedah, guna rumah hijaulah la aeroponic la ap la bla bla, dan bahan2 ni diproses n digoreng untuk dibuat spaghetti yg sgt lazat! lepas spaghetti tu siap, korg masukkan sebutir tahi kat spaghetti tu. agk2 korg nk makan x? begitulah jahilliyah dlm kehidupan kte. wlupun setitik spoil sume" 
  12. Ape yg merbahaya adalah apbl kita telah 'lemah', 'slow', 'culas' namun masih merasakan diri ok. Jom sama2 KITA mengelakkan diri KITA drpd semua perkara ini 'dihiasi' dan kita redha dgnnya (^___^) 
  13. if u want to go fast, travel alone, if u want to go far, travel together....
  14. "setiap nafas kita amik mesti untuk dakwah,..agak2 kalau bukan dakwah..tahan nafas tajdid balik niat..baru amik nafas baru""
Allahu. Kau berikan lah kami, hamba-hambaMu yang lemah dan penuh noda, kekuatan untuk terus thabat di atas jalan ini. Sesungguhnya. Kau Maha Mengetahui bahwa hati-hati ini lemah tanpaMu. Hati-hati ini kerdil tanpaMu. Kau kurniakanlah kekuatan pada kami. Dalam menempuh hari yang mendatang. Dalam menempuh duri-duri yang tertaburkan meratai jalan da'wah ini. Ampunkan dosa kami. Ampunkan dosa kami.

Dekat Dihatiku, Nazrey Johani
Hatiku kembali tersentuh
Membisik untuk pulang ke sana
Di balik pergunungan itu
Di laman kedamaian kita

Biarpun ku jauh di sini
Namun tak pernah lupakanmu
Itulah sebagai tandanya
Hiasan sanubari ini
Hanya kau yang amat ku sayang

Andai kau dengar lagu ini
Walau di mana dikau berada
Yang hidup atau yang telah tiada
Mengertilah wahai saudaraku
Dikaulah yang amat ku rindu
Yang ku sayang buat selamanya

Tapi apalah daya diriku
Tak terucap lagi di bibir
Walau air mata mengalir
Ku tabahkan demi mereka
Kerna ku tahu ku kan pulang jua

p/s: berkongsi secubit kekuatan (quwwah) dari sebuah kerinduan :')

No comments:

Post a Comment