Pages

Followers

Tuesday, April 2

Ta'aruf

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

(Jawab salam taw. Wajib kot.)

Alhamdulillah. Selamat juga saya tiba di kolej, selepas seminggu bercutian di rumah. Ayah yang hantar tadi. Emak pula pergi ke hawaii atas urusan kerja. Haish. Kesian emak. Sibuk memanjang. Ya allah kau jagalah emak saya di sana dan di mana-mana sahaja dia berada. Nak kongsi satu quote awesome dari emak. Nak dijadikan cerita, emak pada mulanya agak reluctant untuk pergi kerana takut akan layanan mereka terhadap orang islam. Saya tak tahulah apa yang emak dah baca sampai berfikiran macam tu. Kemudian emak cakap, “Em. Tak kisah lah pergi mana-mana pun. Bumi Allah juga.” Hm. Nampaknya tinggallah 2 adik dan ayah saya bertiga selama dua minggu di rumah.

Sebelum saya menulis panjang-panjang. Saya nak cakap. Sebenarnya sebelum saya nak tulis entri ni, saya ada niat nak futur sekejap. Hahah. Tapi melihatkan satu quote dari manual kehidupan yang dilekat oleh teman sebilik di dinding, “barangsiapa yang bermujahadah untuk (redha) kami, maka kami akan tunjukkan jalan-jalan kami.” (surah al-‘Ankabut;29:69) saya tak jadi nak futur. Alhamdulillah. (Pandang katil sebelah. Roommate dah tidur. Line clear! Heheh.) :P

Jujur cakap. Ini merupakan kali ketiga (mungkin) saya melompat masuk ke ruang blog yang baru berserta dengan alamat emel yang baru. Mungkin korang tertanya-tanya kenapa aku banyak kali tukar blog. Well, aku ada satu je tujuan. Iaitu nak memastikan identiti aku bebas dari pengetahuan umum termasuk parents dan para ikhwah yang lain. Sebab salah satu ciri-ciri orang yang dinaungi arash allah kat akhirat nanti kan adalah pemuda yang memberi sedekah dengan tangan kanan sehingga tangan kiri pun tak tahu. Dan berkongsi ilmu juga kan satu bentuk sedekah. Hm. Entah lah. Mungkin tak nampak sangat kaitan kat situ. Jadi. Sila pandai-pandai kaitkan sendiri ye. Haha.

Saya sebenarnya tidak selesa apabila ada orang yang terdekat tahu akan kegiatan yang saya buat ini (yakni blogging). Sebabnya, saya ni ada penyakit. Penyakit hati. Senang sangat bangga diri dan rasa diri lebih hebat dari orang lain. (Walhal penulisan saya tidaklah sehebat mereka-mereka yang lain. Sob. Sob.) Oleh sebab itu juga, untuk blog kali ni saya tidak masukkan feature muka buku yang boleh tekan like tu. Supaya nanti semakin kuranglah sebab untuk saya berasa best atau syok sendiri bila tengok ramai orang like entri saya. Hahah. Harapnya cenggitu lah.

Tak nak lah nanti. Di akhirat kelak, di hadapan allah, bila saya nak claim pahala menulis dan berkongsi secubit ilmu di blog ini, tiba-tiba allah tak nak bagi. Atas sebab apa? Sebabnya adalah kerana timbulnya rasa ego, takkabur dan ujub dalam diri saya walau sekelumit cuma. Na’udzubillah. Aduhai. Penat-penat tulis. Then, tak dapat apa-apa. Sedih kot! Kan?

Untuk blog kali ini, genre nya tetap sama seperti yang sebelumnya, iaitu da’wah dan tarbiyyah (D&T). Buat yang tak tahu apa itu D&T tak perlu susah payah belek kamus dewan bahasa dan pustaka, sebab anda mungkin tak terserempak dengan maksud sebenar perkataan tu. Kalau nak diterangkan satu persatu memang akan jadi tersangatlah panjang entri ini. Jadi. Secara ringkasnya berdasarkan pemahaman saya yang serba cetek ini. Da’wah ertinya mengajak/ menyeru dan tarbiyyah ertinya mendidik. Kenapa perlu ada gabungan antara da’wah dan tarbiyyah? Tak boleh ke buat asing-asing? Jawapan saya. Boleh je nak buat asing-asing, cumanya kurang efektif.

Bayangkan. Anda membeli anak ayam. Dan anda telah memberinya makan buat kali yang pertama dengan harapan dia akan terus besar dan membesar untuk berjasa kepada khalayak ramai. Er. Tapi. Andai kata sekali sahaja makanan diberi. Nescaya anak ayam itu akan lari dari anda. Dan yang paling teruk. Anak ayam itu mungkin sahaja akan mati begitu sahaja tanpa sempat rehat sebentar bersama kit kat. Hihi. Rahsianya. Bagilah anak ayam itu makan banyak kali. Bukan kasi makan banyak sekaligus. Kita tak mahu anak ayam yang gemuk ok. Tapi kasi makan secara berkala. Em. Dua kali sehari mungkin. Agar anak ayam itu membesar dengan sihat dan ceria. Bukan kerana paksa tapi kerana cinta kepadaNya. Maksud saya. Tidak cukup jika kita hanya sekadar mengajak orang ke arah Islam. Kita juga harus mendidik mereka bagaimana untuk menjadikan islam sebagai cara hidup yang sebenar. Dengan erti kata lain. Dengan seruan, perlu datang bimbingan. Agar hati tidak keliru dan akal tidak buntu melalui rencah kehidupan yang mengeliru. Cewaah!

Okay. Cukup pasal D&T. Nanti dalam entri yang lain saya akan sambung lagi.

Em. Kenapa saya pilih nama Enonimus? Enonimus ni asalnya daripada perkataan anonymous yang bererti tidak dikenali/ tidak diketahui. Sebab saya memilih nama ni juga sama dengan sebab kenapa saya menukar blog secara total. Iaitu sebagai simbolik atas usaha saya untuk menyembunyikan identiti saya ini. Ya. Tidak dinafikan. Ada satu organisasi yang sudah lama (mungkin) tertubuh yang turut menggunakan nama Anonymous. Sebuah organisasi yang sangat berahsia lagaknya. Kebanyakkan ahli kumpulan ini menggayakan topeng Vendetta apabila di khalayak ramai agar identiti mereka kekal rahsia. Kalau anda nak tahu lebih pasal pertubuhan ini, sila tanya Wikipedia ok. Saya tidak ada masa untuk korek dalam-dalam pasal kegiatan diorang ni. (Malas sebenarnya. Haha.) Poin saya adalah. Saya ni langsung tiada kena mengena dengan kumpulan tersebut. Senyum.

Saya harap. Anda semua sudah jelas akan sebab-sebab yang membuatkan saya melompat ke ruang baru ini ya. Iaitu atas satu tujuan. Yakni menyembunyikan kehadiran saya dalam arena blog ini. Saya pun tidak tahu bagaimana nak promote blog ini supaya orang baca tanpa orang lain tahu saya lah pemiliknya. Mungkin saya perlu timbulkan isu-isu yang hangat seperti sembang pasal dunia politik kepartian atau post pasal artis-artis korea yang panas di luar sana. Hm. Entahlah. Ini blog D&T. Mana sesuai nak bubuh benda-benda mengarut seperti itu kan? Takpe nanti saya fikirkan cara yang lain.

Apa-apa pun. Saya mahu tidur. Esok ada mock exam. Hoho. Doakan saya berjaya ye. Hm. Bila difikirkan kembali. Saya yakin dan pasti bahwa tiada yang akan baca entri ini (dalam masa yang terdekat) pun. Tapi tak kisah lah. Haha. Anda doakan sajelah saya bila-bila anda terbaca entri ni, tak semestinya doa untuk lulus exam je kan? Doakan lah saya jadi hensem ke? Dapat terus menulis ke? Terus thabat atas jalan yang sumpah panjang ni ke? Atau mungkin sahaja doakan saya supaya mati!

Er. Mati syahid ya bukan mati katak. Sekian :)

(ps: Sebenarnya saya mahu bukak dan lari ke belog baru.. Tapi setelah difikir berkali-kali.. Tak perlu kot.. Jadi.. Ini merupakan entri pertama yang saya tulis dalam belog baru tersebut.. Muahaha.. Sayang pulak nak tinggal camtu je.. Oh ya.. Sila abaikan bahagian "mahu buang feature like mukabuku" sebab saya tak tahu macam mana nak buang benda tu.. huhu..)

1 comment: