Pages

Followers

Wednesday, April 27

NOMBOR 1 ?

Assalamualaikum.

Hey, camne hidop? entri kali ni aku nak tulis guna bahasa ibunda sebab banyak perkataan aku tak tahu dalam english. entri ni bukan pasal interview taw.

Hari tu, berpandukan entri ni. aku ada cakap tentang ujian kelayakan memandu. time tu aku adalah calon no 22. huish. memang jenuh aku menunggu. pukul 9 sampai pukul 1.30 baru sampai giliran aku. balek pukul 3 petang. memang banyak masa terbuang.

TAPI

Dalam jangka waktu tu. semestinya aku tak biarkan masa berlalu selamba dek je. aku pergi surau. mula-mula plan nak tidor. haha. tapi tak jadi plak. aku pun bace yassiin. then, datang la sorang manusia ni.

Muka suci. pakai kopiah. plan nak tidor jugak. tapi tak jadi. aku pon sembang sembang la dengan manusia ni. seriously, ada something menarik minat aku. manusia ni belajar pondok . kira bertuah la aku pergi surau ni.

AKU: abang, ape pendapat abang tentang politik kat malaysia ni? abang suka tak politik? (aku cuba buat mesra)

DIA: saya memang tak minat politik ni tapi terpaksa berminat. sebab kata politik ni sebenarnya telah ditukar oleh orang barat. kata asal politik adalah siyasah syar’iyyah. umumnya bermaksud cara hidup. Rasulullah dulu pun berpolitik. jadi kalau kita tak suka politik memang salah la. masalah sekarang, di malaysia politik dan agama dipisahkan. ingat, kalau kita kejar dunia, akhirat akan lari. kalau kita kejar akhirat, dunia akan ikut kita.

AKU: kat Malaysia ni, orang sibuk perjuangkan bangsa.  (aku cuba tambah sikit)

DIA: tu satu lagi salah. sekarang dekat Malaysia, bangsa no1 agama no2. cuba bayangkan kita perjuangkan bangsa melayu. tapi dekat malaysia ni ade jugak cina muslim dan india muslim. lagipun, nanti bila mati. kita kena susun ikut agama. bukan ikut bangsa. betol tak?

Betul. aku setuju dengan kata-kata manusia tu. hebat hujah dia. ada banyak lagi perkara menarik yang manusia ni share. tapi mungkin dalam entri laen aku akan share lagi.

Peace out. teme kaseh. :)

p/s: macam mana cara nak jadi kan agama no 1 kat malaysia eh? aku still tertanya-tanya.

(klik SINI untuk lebih info pasal politik dalam islam)

4 comments:

  1. aku tak reti nak komen ape..
    huhu..
    ceteknye ilmu aku..
    kene bace banyak lagi ni..

    ReplyDelete
  2. aku x sure nak kate ape . banyak bende kite lalai . adeyai . --"

    ReplyDelete